Duktiga Isa

Ikväll när jag kom hem från en trevlig middag med vännen Maja tog jag med Isa till vår nya träningsparkering för lite lydnadsträning. Det snöade igår, så det var lite snö som inte var bortplogad, men det fungerade ändå.
Vilken lycka ed träning tyckte Isa, som var het på gröten. Hon var som ett litet plåster mot benet.

Vi började träna lite inkallning när jag går ifrån henne i olika vinklar. Började med att kalla in henne rakt bakifrån, sedan frånn vänster och till sist från höger som är det svåraste eftersom hon ska sluta upp i fotgående på vänster sida. Det var dock inga svårigheter för henne. Vi fortsatte träna lite fjärrdirigering, vilket gick bra men hon var lite för taggad för detta moment. När skiftena satt blev det perfekt med de snabba bytena, men det resulterade även i att hon "hoppade" lite varje skifte och ändrade därför också position. Men det är härligt att ha en hund som är så taggad att svansen går konstant under träning.

För att hon skulle få ännu lite fartfyllda moment fick hon lite vanliga inkallningar också. Började med en med ställande och läggande i, som blev klockren, men sedan tappade hon lite fart eftersom hon redan "visste" att det skulle komma ett stopp-kommando. Därför blev det lite träning av raka inkallningar istället, satan vilken fart hon har.

Vi avslutade träningen med en ny taktik att närma oss vittringsapporteringen. Jag läste nämligen om ytterligare ett sätt att lära in detta krångliga moment innan vi gick ut. Där stod det beskrivet att man kan lägga godis runt om pinnarna, för att få hunden att sätta på näsan och inte ta pinnarna. Det stod att detta var ett bra sätt för hundar som gärna griper pinnarna direkt och inte analyserar innan. Därför tog jag med mig ett tiotal pinnar utan vittring och la ut dem i en hög. Innan hade Isa fått leta lite godis för att hon skulle sätta på näsan lite extra. De första gångerna la jag godis ganska långt ifrån pinnarna, men la dem sedan närmare och närmare. Till slut kunde jag sprida ut pinnarna lite och lägga godis emellan dem, och där slutade vi. Jag vet inte om det är rätt sätt ännu, men det känns helt rätt just nu i syfte att få henne att inte bara ta första bästa pinne utan att lukta på dem istället (för det gjorde hon ju när godisarna låg emellan dem). Fortsättning följer =)

Imorgon har vi playdate med Sigge och Lisa och på torsdag ska Isa få följa med pappa hem till dem i stan när vi andra firar systers födelsedag. Pappa ska alltså också med men Isa får då vara hemma hos mamma och pappa eftersom syster är allergisk. Då får hon iaf spendera lite av dagen med pappa och slipper vara själva hela kvällen.


Kommentarer
Postat av: Johanna o hundarna

åå kul att ni är igång med lydnaden!

2010-01-19 @ 22:55:58
Postat av: Christer

Vad duktiga ni är! Här blir det bara träning inför köks-SM!

2010-01-20 @ 19:58:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback