Spårträning

I söndags hade vi äntligen träningsträff med Lisa och Loi igen, det blir allt för sällan! Isa verkade jätteglad att se Loi där han satt i bilen. Vi åkte iväg till Beatelund och beslutade att lägga spår till varandra. Det är väldigt bra träning för både hund och förare, och dessutom bra att träna med andras pinnar. Lisa skulle lägga ett 700 meters spår med sex apporter och jag likaså. Som tur är kan man mäta upp sträckan med min nya mobil, så Lisas spår blev exakt 710 meter.

När spåren låg till sig gick vi en prommis med hundarna. Vi såg flertalet svampplockare som traskade runt i skogen där vi lagt spår, stor utmaning för hundarna!

Efter en timme tog vi spåren. Vi tänkte först följa med i varandras spår, men pga lite tidspress valde vi att gå dem samtidigt. Isa var taggad och drog iväg rätt snabbt i början, men efter första pinnen satt vi och mös lite och hon lugnade ner sig lite. Tror också att hon var tvungen att gå saktare och analysera mer då det inte var jag som gått spåret och fler folk hade gått över det. Ibland trodde jag att hon var ute och snurrade, men helt plötsligt dök det upp snitslar här och där- en underbar syn.

Vi spårade och spårade och efter femte pinnen märkte jag både på Isa och mig själv att vi var lite trötta. Men hon kämpade på och tog sig till sista pinnen. När jag kollade på sträckan jag mätt var det hela 1002 meter, alltså som ett lägrespår! Superbra! Jag klockade oss också och tiden mätte 17 minuter, så där har vi god maginal.

När vi kom tillbaka till bilen fick vi vänta ett tag på våra vänner. Loi hade tagit sidospår (säkerligen svampplockare) men kom trots det tillbaka med alla pinnar - himla duktigt.

Sedan åkte vi hem och jag kände mig jättenöjd över träningen. Nu måste jag börja länga på spåren, hon kan ju!

Igår var den en vecka kvar till tjejmilen och givetvis har jag åkt på nått som verkar vara en dunderförkylning - så bitter! Det har varit en tung och snorig dag på jobbet och nu på kvällen har jag ridit. Det var ju hela två månader sedan jag red, så det helt fantastiskt att hoppa upp i sadeln igen!







Kommentarer
Postat av: Christer

Ni är duktiga ni! Hoppas förkylningen släpper!

Postat av: Lisa

Haha vad LOi ser rolig ut på hans porträtt!! Sned näsa typ.



Tack för trevlig spårdag! Och du... hoppas att du kan kurera dig från förkylningen.

2010-08-31 @ 10:31:18
URL: http://lisak.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback