Lydnad

Igår åkte jag och Isa upp till klubben efter jobbet för lite träning. Så härligt att se parkeringen full med bilar och hundar som är ute och jobbar med sina förare. Träffade på Christer också, long time no see så det var trevligt. Han fick sig en liten utskällning (!) från Isa när han kom gående mot oss (väldigt liten dock men ändå en utskällning), vet inte vad som flugit i henne, hon har nog umgåtts med för många skälliga hundar:)

På träningsagendan stod inkallning med ryggen åt (för rutan), stegförflyttningar och fjärrdirigering. Inkallningen och stegförflyttningarna gick bra men på fjärren stötte vi på samma problem som alltid - viljan att flytta sig framåt vid ett läggande från ett ställande.

Efter en relativt kort träning gick vi en promenad i skogarna. Jag älskar skogen uppe vid klubben, den är så fin och relativt öppen, men jag har ju inte vågat promenera där efter att jag blev jagad av dom där älgarna. Nu har jag ju  fått berättat att de sköt 2 älgar precis vid klubben förra året, så jag mötte min rädsla och promenerade upp på berget. Trots att jag sjöng hela tiden (för att skrämma bort eventuella djur samt för att få utlopp för alla melodier från Ronja Rövardotter som ständigt cirkulerar i mitt huvud), så stod de plötsligt där framför mig, de två älgarna. Isa verkade inte förstå någonting och jag gick lugnt åt andra hållet medan de spanade efter oss. Jag hade givetvis hjärtat i halsgropen hela kvällen och konstaterade att vi aldrig mer kommer att se den fina utsikten från berget igen.

Isa har lite ont i ena tassen och har haft det sedan helgen. Det märks ingenting i skog och på gräs, men hon vill ogärna gå på gruset och när hon måste så haltar hon. Vi har pratat med veterinären och de sa åt oss att ta på salva på trampdynorna då de spruckigt lite. Detta resulterade i att det inte blev en lika lång kvällsrunda idag. Stannade dock till på fotbollsplan här precis bredvid stallet och fortsatte träna lite stegförflyttningar och fjärrdirigering. Förflyttningarna sitter som en smäck nu igen efter jag shejpat lite med klickern. I fjärren har jag bestämt mig för att byta ut kommandot ligg till "ner" och lära in det från början så hon lägger sig bakåt. Försökte mig även på vittringsapporteringen lite men kom inte vidare där. Jag vet inte vad jag ska ta mig till!

Måste även meddela att Isa har tagit sitt första dopp, meddelande hundvakten Susanne. Hon har även fått sin första färsting så nu har Scalibor-halsbandet åkt på igen.

Nu blir det inget mer bloggande på några dagar, imorgon är jag inte hemma och på fredag styr vi kosan mot Norrköping, ska bli så kul! Isa ska åka tåg för första gången, men det går nog bra =)

Kommentarer
Postat av: Johanna med familj

Plocka en här idag med på Viggo, så bli o bestämma sej nu!

2010-04-14 @ 22:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback