Playdate med Loi

Idag har vi äntligen fått lite tid över till hundpromenad och träning tillsammans med Lisa och Loi. Isa var en mycket lycklig hund och har busat massor, både tillsammans med Loi såklart, men också lite ensam då Loi var ute på egna äventyr.

Vi gick en promenad över de enormt stora stubbåkrarna som finns bakom Lisa - underbart! Tankarna börjar givetvis genast vandra till hur det hade känts att galoppera över åkrarna med vinden i håret. Jag hade med mig lite dummies i ryggsäcken och det var perfekt att träna lite jakt på dessa åkrar.

Vi började med att värma upp lite med några inkallningar med visselpipan, det var ju så länge sen vi använde den! Sedan fick Isa ta 5 stycken linjetag, som jag la ut alla samtidigt och skickade henne en efter en. De sista två satt som en smäck, det märks att vi har lite gratis eftersom vi tränat så mycket raka skick i söket.

Sedan fick Loi jobba lite i en budföring, där han i början tyckte att det var roligare att springa till Isa som satt som publik. Men när hon var ute ur bilden gick det hur bra som helst!

Sedan tränade jag och Isa lite stagda och jaktfot, med Lisa kastade dummies runt oss. Jaktfoten har vi ju inte tränat nått så antingen går hon en meter från mig, eller lydnadsfot. Hursomhelst klarade hon av provet, men tyckte det tog emot lite att bara traska förbi de flygande "fåglarna". Sedan fick Lisa agera kastade där Isa fick tre markeringar - gick super.

Till Loi hade Lisa planerat att träna spårupptag, där både jag och Lisa gått varsitt kort spår som Lisa skulle "korsa" och se om Loi tog upp spåret och åt vilket håll han går. Skitbra övning! Första spåret började han bakspåra, men efter lite om och men kom han in rätt och hittade pinnen. Det andra spåret gick jättebra - klockrent upptag. Jag fick lite idéer av denna övning, man ska inte glömma att tränar sådana saker också!

På tillbakavägen gick vi igenom skogen hem, där Lisa ledde mig genom så mycket snår att jag hade barr innanför linnet när jag kom hem :P Men fint var det! Vi kom upp på ett berg där vi studerade vårt fina värmdö - vilken natur!

Tyvärr har det varit riktigt tråkigt väder idag, så kameran fick stanna hemma. Men nästa gång vi ses (om inte innan) kommer kameran garanterat få följa med, Loi ska nämligen bli storebror och vi lääängtar tills vi får lite valpmys!

Gammal suddig bild på de två

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack för idag kära ni!

Tycker Isa är så duktig i jakten, och tror på en framtida tävlingskarriär... ;)



Hoppas ni får en trevlig kväll, kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback