Träningstävling LKII

Idag har det varit månadstävling på min nya hemmaklubb Värmdö BK. Jag bestämde mig i eftermiddags för att vara med och testa hur långt vi hade kvar. Jag har ju tränat för lydnadsklass II ett tag, men kände mig väldigt osäker på vad som är klart och inte.

Jag hann bli lite nervös i eftermiddags och kunde inte riktigt äta middag innan tävlingen = jättebra träning för mig!
Tyvärr hade vi väldigt otur med vädret, man kan faktiskt påstå att det var snöstorm ute. Jag var sist ut med 7 ekipage före mig, och lät Isa vara ute med mig hela tiden för att dels träna lite kontakt emellanåt och dels titta lite på de andra. Snälla Lisa var med som support och publik, alltid skönt att ha någon man kan prata med under den otrooooligt långa väntan ( iaf för en nervös Hanna) :)

Platsliggning - 8 (koeff 4) Domarkom: DK Hon låg stadigt på platsliggningen trots att det blev så att vi fick gå in och gömma oss i skogen. (dessutom var det ju mörkt, vilket inte gör det lättare för Isa att ligga kvar när jag går in i mörkret). Tyvärr lägger hon sig ner på domarens kommando, så jag sätter henne upp igen och kommenderar om, därav DK:t.

Fritt följ - 9 (koeff 3) Domarkom: Dubbel sitt Det finaste resultatet hittills på fria följet! Hon kändes med, dock lite väl långt fram kanske. Domarens dubbelsitt var när jag korrigerade henne vid en vänstesväng.

Läggande - 9 (koeff 1) Jättebra!

Inkallning med ställande - 0 (koeff 2) Domarkom: Stannar inte Ja, här vet jag inte vad som hände riktigt. Avståndet för inkallningen var väldigt mycket längre än vi någonsin tränat så hon kom i värsta farten och verkar inte ens höra mitt stå-kommando. Men som Lisa sa, det syntes iaf att vi tränat farten de senaste gångerna!

Sändande till rutan - 8,5 (koeff 3) Domarkom: Steg
Supernöjd! Sprang till rutan men gick runt några steg efter mitt stå-kommado.

Apportering - 7 (koeff 2) Domarkom: Tugg Lite snålt med en sjua kanske, tugget finns liksom där men mycket mindre nu än förut.

Fritt hopp över hinder 7 (koeff 2) Domarkom: Ligger, sitter snett Hon la sig ner på mitt sittkommando. Det måste vara min betoning, för hon gör det bara när jag är lite nervös (och hur får man bort det då??)

Fjärrdirigering - 7 (koeff 2) Domarkom: många kommandon Jaa, första bytet hände det ingenting, jag fick tjata tre gånger på henne för att hon skulle sätta sig. Men då gick det hur bra som helst. Måste vara vår ovana, vi har ju aldrig kört så momentmässigt egentligen.

Helhetsintryck - 9 (koeff 1)

Totalt: 144,5 p

Jag känner mig ändå nöjd med resultatet. Det var en på klubben som filmade tävlingen som man fick se efteråt och jag tycker att det såg bättre ut än jag själv trodde i efterhand. Hon tappade lite stinget i slutet, vilket jag tror berodde på att hon fick vara ute och vänta sålänge med mig. Hon skulle fått vila lite i bilen istället tror jag, men då vet jag det tills nästa gång. Trots det otroligt dåliga vädret (som såklart var värst just när vi körde vårt pass) var det en trevlig kväll och en bra stämning i klubbstugan efterår. Det är en trevlig klubb jag kommit till! :)


Kommentarer
Postat av: Linda

Å vad stolt jag blir över dig nu Hanna!! Äntligen ett steg närmre mot LK2! Och bra jobbat måste jag säga, mycket bättre än när jag själv stratade första gången =)

Jag tror inkallandet med ställande är en rutinsak som bara kommer efterhand. Träna på som vanligt så kommer det att sitta på tävling/träningstävling till slut också. Hundarna är ju oftast lite ofokuserade på tävling speciellt om man har bytt klass. Dom brukar samla sig efter tag bara dom känner att dom har situationen under kontroll. Speciellt inkallning är ett känsligt moment eftersom att man lämnar dom ensamma där på plan och dom flesta hundar brukar därför (speciellt på tävling) få väldigt bråttom till matte/husse när man väl kallar och glömmer därför helt enkelt att dom visst skulle stanna också. Något som kan vara bra att tänka på är vindens riktning: om det blåser motvind för dig (medvind för hunden) kan det vara svårt för hunden att höra ditt stanna-kommando vilket gör att du måste ropa högre.

När det gäller hopp över hinder så tänker jag om du kanske antingen har överdrivet hög eller låg volym på kommandot. Det brukar vara det vanligaste när man blir nervös att man antingen pratar för högt eller för lågt. Pratar du för lågt kanske hon inte hör vad du säger. Pratar du för högt eller kraftigt kan det göra henne osäker vilket kan få till följd att hon lägger sig. Skulle tro att det mest är en rutinsak detta också. Så mer träningstävlingar tror jag gör susen.

Ser fram emot att läsa mer om detta i framtiden.

Kram

Postat av: Lisa

Du vet vad jag tycker - ni var duktiga! Nervositeten hör ju till, på både gott och ont. Jag funderar fortfarande på vad vi ska ta för vända imorgon. I sådana här tankeakter kommer jag inte på en enda promenad, men det kommer nog!

2009-03-03 @ 15:55:23
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Norrköpingsgänget!!

WOW!! Härligt jobbat!! Ni är så duktiga!

2009-03-03 @ 22:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback