Lydnad och snöstorm

Igår innan Viggo med familj anlände till Stockholm åkte jag och Isa till Nacka brukshundklubb för att möta upp en tjej från sökgänget.Det var en solig och fin dag och efter lite om och men hittade jag dit. Det var verkligen fint där, precis vid vattnet med utsikt över stora delar av Stockholm på andra sidan. Vi inledde med en liten promenad på rastslingan och Anna visade mig sökrutan där det brukar vara både träningar och tävlingar. Det var en svår bana med kuperad terräng.

Vi inledde med hennes hund där jag kommenderade henne i högre (så gott jag kunde). Det är verkligen en energisk hund med mycket motor hon har (schäfer), och det är kul att se sådana hundar också. Hon har helt andra problem än mig själv, vilket är lärorikt att se. Jätteduktiga är dom iaf :)

Efter att ha suttit i bilen under denna stund var det en taggad Isa som följde med mig på en helt ny brukshundklubb. Anna började kommendera mig direkt i tvåans moment (fast jag valde såklart när jag ville belöna och hur jag ville utföra moment som inte är klara). Det var en nyttig träning för oss då jag aldrig tränat momentsträning av tvåans moment, samt att man ju blir lite "stelare" när någon står och kommenderar.
Vi började direkt med fria följet som kändes jättebra. Där måste jag träna med på vänstersvängar och framför allt torrgå dessa svängar utan Isa så jag verkligen går rätt med fötterna. Jag måste även träna upp utgångsposition igen, då hon sätter sig lite snett ibland.
Rutskicket önskade jag lite mer fart, men på detta moment använde vi en ruta som redan stod ute på plan och dessutom med stora koner, vilket Isa inte är van vid. Men hon sprang iaf fram till mitten av rutan och letade upp mitten där Anna lagt en leksak, så jag ser att hon förstår momentet. Det jag måste träna mer på där är att hon ska stå kvar efter stå-kommandot. Det ska jag träna separat exemepelvis under promenader tänkte jag. De övriga momenten känns också ganska bra, såklart är det mycket att finslipa på, men det är sånt som kommer efter hand. Anna undrade varför jag inte anmält mig till några tävlingar... Svaret på den frågan är väl för att man inte är säker på att alla moment sitter... Frågan är då om man någonsin kommer att veta om momenten sitter på tävling när man är nervös och med störning. Så nu har jag kollat upp lite tävlingar som jag förmodligen ska starta, så får man se efter det vad som fungerar och inte.Sedan körde vi en platsliggning där ag var dold hela tiden och Isa låg jättefint.

När vi kom hem hade Norrköpingsborna anlänt och vi har varit ute och promenerat och myst. Isa är lycklig att få träffa sin kille igen. Idag har vi varit ute och pulsat i snöstorm, det har verkligen kommit mycket snö här! Imorgon ska vi en runda till Barkaby innan familjen drar vidare tillbaka till Norrköping. Återkommer efter helgen med bilder...

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad duktiga ni är! Jag tror på lite tävlingar för er del. ;)



Nog är det lite pulsigt i snön, men härligt! Det är så ljust och vackert!



Ha det så trevligt i Barkarby så hörs vi om lite aktivitet i veckan, om du har tid? ;)

Postat av: Lisa

Vi har mer än ett par skidor, så det ska inte vara något problem. ;) Jag har inte åkt idag, tog prommis med alla hundarna istället och hann sedan inte med!



Pulkaåkning låter farligt däremot, det har jag inte ägnat mig åt på säkert 10 år!

2009-02-23 @ 17:14:36
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Lisa

Vilken tid åker ni? Vi kanske kan agera moraliskt stöd. ;)

2009-02-23 @ 20:15:24
URL: http://www.eskil-isak.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback