Tävling, Appellspår, Sthlmavd

Oj så trötta vi är! Det har varit en lång dag.. Upp vid 5-tiden efter en mer eller mindre sömnlös natt. Har vridit och vänt mig, svettats, frysit och har ont i halsen. Men vi har iallafall genomfört vårt första bruksprov. Protokoll och kommentarer nedan.

Spår - Domare 1= 7, domare 2= 7 Kommentar: 1 ok, 2 miss, slut okej men kort lina.
Egna kommentarer: Efter lång väntan var det vår tur. Isa gick ut bra på första sträckan och tog apporten klockrent. Fortsatte vinkeln och gick bra på andra sträckan också, men lite för sent märker jag att hon missat apporten. Efter detta ställde det till lite problem för henne i nästkommande vinkel, hon snurrar och hittar inte riktigt. När hon väl kommer på rätt spår igen hittar hon slutapporten, men då har ju givetvis glömt bort att låta linan åka ut igen. Men ändå rätt nöjd.

Budföring - Dom 1= 8, Dom 2= 8 Kommentar: Strul vid mottagare.
Isa stack iväg fint när jag kommenderade iväg henne och hon satte sig fint hos mottagaren. När hon skulle klappa henne tyckte dock Isa att det var för mycket och snurrade runt henne för att krafsa lite på hennes ficka. Väntade dock på kommandot innan hon stack tillbaka till mig.

Platsliggning - Dom 1= 5, Dom 2= 5 Kommentar: Står
Ett av de momenten jag var mest säker på då hon aldrig gjort något på platsen *peppar,peppar*. Idag var hon dock ofokuserad och lät sig störas av småkryp som klättrade på henne. Jag såg paniken i hennes ögon när det började krypa på hennes bakben (troligen en myra) som hon snabbt kliade bort. När hon sen märkte att hon satt upp la hon sig snabbt igen som om hon själv var förvånad över att hon hade satt sig upp.

Efter detta bestämde jag mig för att bryta tävlingen. Isa kändes inte med och jag trodde inte att vi hade chans till uppflyttning. Hursomhelst blev jag övertalad att fortsätta, jag kunde ju faktiskt se det som en träning. Och eftersom jag såg lydnaden som Isas starkaste gren så var det kul att prova. Men det gick katastrofalt dåligt. Vi hade ingen kontakt alls, och hon hade sin "av-knapp" på. Jag hade ju taggat upp henne innan, så hon var i farten, men det var som att huvudet inte riktigt hängde med.

Linförighet - Dom 1= 7,5, Dom 2=6,5 Kommentar:
DK, ssn, ojämnt
Tia på fritt följ? Inte med denna hund iaf. Hon var inte med och trodde att vi gick på koppelpromenad typ. (Efteråt hörde jag dock utrop - vilken tur att du fortsatte, det såg ju bra ut på linförigheten!) Jag har iaf upptäckt att bruksfolk inte har samma syn på lydnaden som jag ;)

Framförgående - AVSTÅR (0)

Platsläggande - Dom 1= 9, Dom 2= 8,5 Kommentarer: Ngt långsamt

Inkallande - Dom 1= 7,5, Dom 2= 7 Kommentar:
DK, tvekar
Vet inte vad som hände, med tror att för mycket lydnadsinkallningar bidrog till detta. Det var ett väldigt kort avstånd och när jag kallade in henne hände ingenting. Hon trodde väl att jag skämtade eller nått ;)

Apportering - Dom 1= 5, Dom 2= 5 Kommentar: Tuggar, leker, släpper
Jag upplever att det har blivit mer lek med apporten på sista tiden, men har hellre haft det så än att hon inte vill ha den alls som det var från början. Nu sprang hon fint ut och hämtade den, men på vägen tillbaka kom hon på att den var äcklig och spottade ut den. Jag kommenderade om henne och då fullföljde hon. Tydligen hade många hundar spottat ut apporten idag, kanske var det nått på den...

Hopp över hinder - Dom 1= 8, Dom 2= 8 Kommentar: Islag
Hade fint drag över hindret med slog tyvärr i på ditvägen - har inte tränat med så högt hinder, så det är mitt fel.

Jag var väldigt besviken när vi gick av plan. Känns inge kul när man inte arbetar ihop. Dock tror jag att Isa var väldigt trött och orkade helt enkelt inte. Och detta med kombinationen att vi inte exempelvis hoppat hindret på 60 cm så ofta, eller inte har gjort raka inkallningar på ca 10 meter på länge... Men känns ändå trist. Samtidigt är jag på nått sätt ändå nöjd att vi fullföljde, då jag  uppfattade som att många människor på tävlingen var väldigt nöjda med sin insats idag.. Och när det var prisutdelning räknade de upp dem en efter en och jag trodde nästan att vi var bortglömda. Men sen på andra plats kom vi och fick pokal och ett reflex-skynke till fisen. Så man kanske sätter lite större krav på sig än andra gör...

Hursomhelst blev det iaf en totalpoäng på
202 poäng (special 65+ lydnad 137) Godkänd, Placering 2 av 9
(vilket innebär att en full pott på platsen hade räckt till uppflyttning, surt)

Nu är det slutsläsning av uppsatsen som ska in imorrn bitti, sen är det en händelsefull vecka för Isa. Hon ska vara med på Marcus jobb, åka med till Kalmar och sen till Norrköping. Hund på resande tass!

För att bli lite gladare bifogar jag pokalen =)

Ville ta en bild med reflexvästen på, men Isa sover djupt.

Kommentarer
Postat av: Johanna med flock

Nåja helt kasst var det ju inte men förstår att du är besviken. Men som du skrev igår. Ni har varit på landet, det vet vi ju tar på Isa! Ni kommer igen! Nästa gång sitter det. Ses om några dagar!

Postat av: Helena och boxrarna bus

Jag tror som sagt hon var trött bara, det grejar ni när ni har lite mer förvarning så det blir bättre. Kommer gå fint. :) Kram



PS Hur var det, vill du sova här när ni kommer eller hur blir det? Glömde fråga innan idag.

2009-04-13 @ 17:45:05
URL: http://boxerbus.wordpress.com
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

Lämnar ett litet spår efter mig efter att ha varit inne och snokat.



Snopet med en rest hund på platsliggningen, men bättre lycka nästa gång :)

2009-04-13 @ 18:15:41
URL: http://tomik.se
Postat av: Lisa

Nästa gång tar ni det!! Detta var bara prövomgången. ;)



Jag vet ju att vi pratade om det, hur Isa skulle orka och du skulle lägga upp det. Hon blev kanske lite trött och orkade inte riktigt hålla i med "det där lilla extra" på lydnaden? Träna träna träna! Bara... ;)



Snopet med missad pinne där på mitten, men det är ju sådant som händer!



Platsliggningen behöver nog inte ens kommenteras, där är hon ju grym vanligtvis.



Snygg pokal. :D

2009-04-13 @ 19:23:18
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Michelle

Kul att du inte gav upp utan körde på iallafall :D

Nästa gång tar ni det!

Som skrivare måste jag säga att helhetsmässigt (även om jag inte kommer ihåg vad vinnaren hade för betyg på lydnaden) tycker jag ni hade bäst attityd på plan :D

På't igen så har ni en solklar uppflytt nästa gång!

2009-04-14 @ 01:29:51
URL: http://michelleochjack.webb.se
Postat av: Sigrid

På't igen bara! Precis som Michelle skriver så tycker jag också att ni hade den tveklöst bästa attityden på plan. Även om hon var ofokuserad så syns det att ni är ett sammansvetsat team som tränat med tanke bakom allt. Det där fixar ni nästa gång! :-)

2009-04-14 @ 09:25:53
URL: http://www.kajko.nu
Postat av: mamsen

Jättebra att ni genomförde tävlingen! Det stärker både matte og Isa. Inte undra på att hon var trött så som hon hållit på hela helgen.Puss från mattemor

2009-04-14 @ 10:20:55
Postat av: Eeá m flock

Hej!

Efter den insatsen som Ex gjorde och att jag vet att Pi är en bättre lydnadshund trodde jag att vår start i ettan skulle bli enkel. Hunden ballade ur fullkommligt och vi fick endast 97 p. Jag förstår precis hur du kände dej efter lydnaden i apellen. Men, men då märker man ju att det är individer och inte maskiner. Uppdateringen på hemsidan kommer snart så du kan få dej ett gott skratt.

Grattis ändå till godkänt och en andraplats.

2009-04-14 @ 20:07:16
URL: http://www.rotts.se
Postat av: Michelle

jo men precis :D

Samtidigt , alla vi andra som är medvetna om det har ju en fördel gentemot dem så ;)

2009-04-15 @ 20:28:28
URL: http://michelleochjack.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback