Jobbhelg

Först vill jag säga GRATTIS till Helena och Tisla som blev uppflyttad till lägre spår i lördags. Jag sa ju att det skulle gå ;)

I helgen har jag jobbat så det har inte blivit så mycket hundträning. I lördags åkte jag ut till skogen efter jobbet där Isa rasade över stock och sten. Väl hemma var hon trött så jag utan dåligt samvete kunde lämna henne att tillbringa lördagskvällen själv. Söndag var jag lagom trött efter jobbet (undra varför) men vi mötte iaf upp med Helena och Tisla för att gå en kvällspromenad. Trevligt sällskap och uppehåll med regn, kan inte bli bättre :)

Idag fick Isa följa med mig och Sara när vi skulle ut och springa. Vi tänkte kombinera denna sammankomst med svampplockning också, så vi åkte till Värsnäs. Självklart börjar det spöregna direkt och vi blir dygnsura alla tre. Lite svampplockning hann vi med innan vi höll på att regna bort, men dom är himla små fortfarande. Isa fick ett bad när vi kom hem, så nu är det är ganska missnöjd hund som traskar runt här hemma.

Själv har jag börjat fundera på om det verkligen var smart att anmäla mig till appelspåret om tre veckor. Jag gör det ju endast för att jag inte får ihop någon sökgrupp, och blir jag mot förmodan uppflyttad i spåret får jag inte tävla appellsök. Ska jag lägga ner söket och satsa på spåret? Tänk om det finns en sökgrupp nånstans i Stockholm som bara väntar på att få en till deltagare i gruppen i form av en liten goldentjej... Sen anmälde jag mig ju mest för att Helena skulle tävla, men nu blev hon ju uppflyttad i helgen och har inte bestämt sig om hon ska starta i Kalmar.
Tankeverksamhet pågår... Synpunkter efterfrågas.

Kommentarer
Postat av: Helena

Ser inget jätte problem egentligen då du istället får tävla lägre sök.... visst det är en något större ruta, men sååå stor skillnad är det inte. Så det enda du egentligen gör är att du siktar ännu högre med din sökträning då den väl drar igång igen på allvar.



Och mitt sällskap kan du få (om du nu vill ha det) oavsett om jag bestämmer mig för att starta eller inte. Fast som sagt, avvaktar PM:et så får jag se.

Postat av: Sonja Lindeman

Håller med Helena fullständigt: Vad är problemet? Glöm bara inte att överträna på figgarna, så att du får med den stående också. Beror förståss på om du har skall- eller rullmarkering? Med rulle kan det vara svårt med stående figge OM (säger om) du tränat för litet på den. Rullhunden lär ju sig att titta "ner" på sittande och fr.a. liggande figge och då kommer ju rullen s.a.s. in i munnen av sig självt nästan! Tävla du! Det är ju sånt som sporrar dig - eller hur?



Sonja

2008-09-15 @ 15:08:47
Postat av: Helena

Saxat ur regler för sök, lägre klass:



GENOMSÖKANDE AV OMRÅDE OCH MARKERING Koeff 26

Kommando: "Sök" och/eller tecken - ("Visa")

Sökområdet ska vara 100 m brett och 100 m långt.

Tre figuranter ska vara utplacerade. Av dessa ska en vara helt dold (i källare, mindre skjul, övertäckt skyddsvärn e dyl), en så dold att den ej är fullt synlig och en öppet placerad. Föraren anvisas en mittlinje i området att avancera längs, och dirigerar från denna hundens arbete med kommandon och/eller tecken. Hunden ska

snabbt i slag åt båda sidor genomsöka området. Hunden ska när den funnit en figurant markera detta för föraren, antingen genom att ge skall samt kvarstanna i figurantens omedelbara närhet tills

föraren kommit till platsen, eller gripa en i halsbandet hängande rapportrulle och med denna återvända till föraren, som kopplar hunden och

låter den på kommando "Visa" föra sig till figuranten. Den effektiva söktiden får uppgå till högst 8 min.



/slut citat/



En appellruta är visserligen bara 50 meter lång, med då två figgar... så du får ju fler tomslag i lägreklass. Tror dock inte detta kommer bekymra Isa om ni på allvar kör sök och tränar ordentligt.



Givetvis ska du bara tävla om du vill, men om det handlar om att du vill tävla appellsök istället så tycker jag inte det är den bästa anledningen du kan ha. ;) Tävla ska ju vara kul, och jag tror faktiskt du hade tyckt det var roligt på appellspåret. :D

2008-09-15 @ 17:33:40
URL: http://boxerbus.wordpress.com
Postat av: Moa

Jag kan nästan ingenting om bruks men det känns som att skulle du bli uppflyttad så kan du säkert ändå starta apellsök på något annat vis, en inofficell tävling/KM eller liknande. Och om du nu hittar den där braiga sökgruppen så kan man ju ha träningstävlingar osv. Allt löser sig ;) Klart ni ska starta apellspår... Kram

2008-09-15 @ 18:11:57
URL: http://lucasflock.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback