Blandade känslor

Här har det hänt grejer. Tar det i kronologisk ordning.
Tisdag kväll var det träningskväll på klubben igen och det var som vanligt massvis med folk. Jag ville gärna vara med på en ordentlig platsliggning och bangade inte när de sa att de skulle skjuta. Jag stannade dock kvar med Isa eftersom hon aldrig legat plats med skott. De tre första skotten gick bra, sen var det som att hon ville komma till mig (stod kanske 5 meter framför henne), så jag fick gå och sätta mig med henne på platsen och lugna ner henne. Kändes inge kul, både att hon reagerade på skotten som hon inte brukar och att platsen kanske fick sig en snyting :S

Sedan hjälpte vi Helena lite medan Isa fick sitta och sukta ett tag. När det var "hennes tur" blev vi kommenderade av Helena i fritt följ. Det var himla länge sen vi gjorde något sådant, och det kändes bra. Hon trängde lite och därmed blev det några sneda sättanden, men annars med och framåt. Blev även kommenderade i en apport och ett hopp. Lite tugg på apporten, och sittkommandot efter hoppet verkar ha glömts bort, men huvudsaken för mig är just nu att hon är med och vill träna! Det vi fokuserade på idag var annars ställandet i inkallningen, vilket gick rätt bra. Har köpt mig en "boll-slunga" nu, så jag äntligen kan belöna bakåt ordentligt! Vi avslutade med en budföring med en för isa okänd man som mottagare. När han visat att han hade korv var det inga problem över huvudtaget. Efter denna kväll var jag mäkta stolt över min lilla hund!

Träningen verkade ta en del på Isa och hon var trött mestadels av onsdagen. Hon fick trots det följa med till stallet där hon strosade runt de timmarna jag var där. Vi gick en sväng på fälten innan vi åkte hem och jag konstaterade att dessa är perfekt att lägga spår på. Så nästa vecka blir det kombinerat ridning/hundträning. På kvällen gick vi en sväng i svampskogen och plockade med oss lite hem till middagen.

Idag, torsdag, åkte vi (med Helena och hundarna) till läckeby efter skolan (trots att jag har det väldigt stressigt just nu, men vad gör man inte för sin älskade hund, visst?), och på schemat stod spår. Jag la ett spår på fältet och sedan gick vi en promenad med hundarna. De hade väldigt roligt och promenaden kanske blev lite väl fartfylld, men Isa verkade taggad på väg ner till fältet ändå. Jag la ut linan och Isa satt med och stirrade ut mig... hon visste vad som var på gång...trodde jag iaf! Påsläppet gick bra i kanske 2 meter, sen vek hon direkt av och började leta bajs. Ganska förvånade plockar jag upp henne och fortsätter. Men INGET går verkligen. Hon springer ut i linan, vittrar efter fåglar, kollar efter Helena, springer tillbaka till mig och sätter sig fot. Och detta gör hon om och om igen när jag återigen kommenderar "spåra".Efter att ha flamsat runt i kanske 60 meter säger jag åt henne på skarpen, och hon börjar spåra lite. När hon hittar apporten några meter framför oss slutar vi där och jag är flyförbannad (nu är jag iof mest besviken). Hunden måste ha fått nått slags hjärnsläpp och jag har ingen som helst aning om varför. Tävling är iaf helt uteslutet, finns ingen chans att jag ställer upp på hemmaplan, det kan ju verkligen gå hur som  helst som det verkar efter idag. Tillbaka på ruta ett.. igen!


Isa med sin Boll

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Lider med er!

2008-09-18 @ 23:32:10
Postat av: Lisa

Hjärnsläpp får hundar ibland (och vi med). Allt är inte hopplöst bara för det, ta nya tag. Och förlåt Isa för att hon hade en dålig spårdag, nästa gång går det kanske bättre! Ibland när mina hundar gör misslyckade spår så brukar jag tänka på alla spårsvårigheter för dem som jag faktiskt inte ser... så som vind som kan flytta spår och röra om det ordentligt. Främmande människor som kan ha korsat spåret, före efter, och ställer till det. Man har ju inte en aning om vad som kan ha hänt på platsen innan!



En vallinstruktör sa hela tiden på en kurs "Hon är ingen dålig hund, även om hon gjorde fel precis där"! Nu menar jag inte att du tycker att Isa är dålig, men den där meningen brukar jag ha i tanken ibland.



Att tävla på hemmaplan som är så bra, där vet ju alla hur duktig man är egentligen. ;)

Postat av: Eeá m flock

Hej på er!

Läste igenom din och Helenas bloggar och har en hel del teorier om varför det blev som det blev. Hör av dej när du hittar en dag som kan passa dej så hjälper jag dej m spåret. Det kommer att gå bra:-)

2008-09-19 @ 19:27:20
URL: http://www.rotts.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback