Början på ny vecka

Helgen har varit fullspäckad så Isa har fått umgås med husse istället, vilket är bra eftersom de missar mycket "kvalitetstid" nu när han börjat jobba heltid. Jag har iaf spenderat min tid på mitt jobb och kvällarna har spenderats med vänner. Stina har varit här och hälsat på efter att hon flyttade härifårn efter sommaren, himla kul!
Efter jobbet på söndag hade vi bekanta över på middag, så den nästan obligatoriska söndagskvällsträningen uteblev.

Igår var vi dock på gång igen. Efter skolan åkte vi till Läckeby och la ett spår. Vi planerade att gå en promenad efter spåret också, men då kom en jägare och satte stopp för planerna. Vi gick dock våra spår, jag hade ett fältspår vid vägen där de troligtvis inte sitter och skjuter, och Helena hade snitslar i sitt spår som  hon var tvungen att ta ner ändå. Men vi båda två blev ganska irriterade. Man kan faktisk sätta upp en skylt om hela skogen kryllar av jägare! Det är en ganska trafikerad skog med fler som rastar sin hundar, många som rider, svanpplockare och motionärer. Hur ska man veta att älgjakten började just den dagen!? Sen tycker jag att det är okej om det förekommer några veckor, men nu pratar vi månader, vart ska vi träna, promenera och får våran skogsterapi nu??

Spåret då: jo, men det gick helt okej. Var ungefär upplagt på samma sätt som sist, med en vinkel men med 6 apporter. Hon slog en del i början och vid vinkeln, med hittade alla apporter och jobbade på fint emellanåt. Jag belönar jättemycket när hon hittar apporterna och har riktigt gott godis som belöning, vilket ibland gör att hon tappar lite fokus på spåret. Men jag resonerar så att jag främst vill få upp motivationen, sen är det klart att nosen ska vara i backen innan hon får gå vidare. Har gått bättre men var som sagt ett helt okej spår. Efter träningen åkte vi till ett fält där hundarna fick rasa av sig lite, kan ju inte åka hem utan en ordentligt trött hund ;)

Idag har Isa och jag varit ute och sprungit ganska långt. Efter det tog jag en genväg i skogen, och trotsade eventuella älgjägare, så Isa fick springa lite fritt som vanligt. Jag har det lite stressigt just nu och har ganska mycket besvär med magen pga det, så att sätta mig och iakta en stålande hund springa runt och busa i skogen, är en riktigt bra terapi för mig. Helst ska man vara ritkigt slut i kroppen också, och det var jag idag efter springturen! Nu på kvällen har vi varit uppe på klubben som vanligt. Jag tränade ställandet, där jag använde klickern idag. Tränade också vidare på hoppet. Sedan la jag henne mitt på planen medan jag gick runt lite, vill att hon ska bli säkrare på platsliggningen igen. Var ett bra lydnadspass, jag tycker att hon verkar ha roligt och jobbar på fint sålänge det finns en rolig eller god belöning =)


Kommentarer
Postat av: Helena

Oh vilken mysig bild!

Postat av: Johanna och Stina

Älgjakten ställer till det samtidigt som den är kul!

2008-10-14 @ 23:18:09
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: Johanna och Stina

och nödvängig såklart!

2008-10-14 @ 23:18:32
URL: http://minisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback