Skog och fästingar

De senaste dagarna kan summeras med: fästingar!
Isa har fått massa fästingar den senaste veckan, och vi har varit på apoteket varje dag utan lycka! De har nog aldrig sålt så många Scalibur som de sista dagarna. Men nu äntligen har hon fått ett! Otäckt att fästingarna inte dör under vintern nu, jag tog fästingar på henne i december och sen i februari igen. Blä!

Det har hunnits med att träna en del i veckan också! I måndags var vi och aktiverade oss lite med visselpipan och några dummies i vår överbefolkade lilla skog. Det gick superbra och Isa älskar visselpipan änsålänge! (Kanske för att den kommer fram så sällan). Jag var dock lite butter över att inte kunna träna ordentligt när man inte kan ta sig till nån riktig skog.

Men det löste sig dagen efter, för då fick vi följa med Ivanna och Ollie på en träningstur till skogen, riktiga skogen! =) Som vi har längtat. Jag tog med mig spårgrejer och la ett ganska långt men ändå lätt spår i bra terräng med en vinkel och 4 föremål. Medan det låg tränade vi lite lydnad, eftersom jag vill komma ifrån att bara träna på appellplanen. Det gick bra och Isa var taggad.

Spåret fick ligga i ca 40 minuter innan vi gick det, perfekt tyckte jag. Men det gick inte alls ändå. Och nu hade vi alla förutsättningar för att lyckas! En ny asbra spårlina, jag hade snitslat upp ordentligt så jag såg mer "hur hon tänkte", ingen blåst och terrängen var som sagt kanon. Men hon kommer bort från spåret hela tiden, zickzackar och går mycket med hög nos. Jaa, det såg nästan ut som att hon inte förstod alls vad hon skulle göra, utan gick bara och letade sig till pinnarna. Och jag som tycker att spår är tråkigt i förväg blev ännu bittrare. Det är liksom den enda grenen jag kan göra själv. Sök blir det aldrig, jakt kommer aldrig hända eftersom jag vägrar att träna med döda djur, samma med viltspår. Im stuck with lydnad, men det kan man ju inte träna varje dag! Åååååå!
Men eftersom vi var i den underbara skogen var jag glad ändå, och Isa likaså!

Idag har det varit träningsfritt, men vi har gått en långpromenad med Jossan och hennes boarder collie Rasmus. Han är lite till åren och vill inte leka så mycket, men det passar Isa utmärkt. De "hänger" liksom istället. Vi gick mycket vid vattnet och Isa badade för fullt på flera ställen. När vi kom hem var hon så skitig att hon fick sig ett bad. Det badet var välbehövligt, med tanke på att hon kom hem rätt grisig från skogen dagen innan, som ignorerades av mig.

Bilder från skogsturen:
image301
Nöjd tjej i stora skogen

image302

image303
Grishunden som älskar att rulla sig i lera

image304
Två trötta hundar redo för hemfärd i Ivannas stooora och fina bil =)

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Nämen vilken fin o stor bil.. jaa det är ju en sån vi har typ =) HIHI! Idag var vi tre hundar i den igen å inga problem! Vi är polare nu jag å Åke GREEN som vi kallar honom eller Åke-åk =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback