Ny chans till spår

Eftersom Helena så lägligt har börjat en spårkurs med Puma så kan ju även jag utnyttja hennes nya kunskaper =) Så i måndags begav vi oss ut för att prova på det "nya" sättet att spåra. Och det gick mycket bättre än förväntat! Det nya sättet går ut på att stanna såfort hunden inte har näsan i backen, eller såfort den börjar slå. Jag använder numera koppel att spåra i och går nära henne för att ha bättre koll. Jag har även bytt ut några pinnar med godis istället, så det blir självaste spåret som är belöningen och inte pinnen. Tror på det här faktiskt! Hon letade iaf inte efter pinnarna med hög nos sist! Vi gick även med på varandras spår, vilket gör att man själv anstränger sig mer och att man kan bli tillsagd när man gör fel. Bra!
Efter spårningen gick vi en runda på ett nytt ställe i en underbar skog. Denna får vi utforska ordentligt nångång när vi har tid!

Idag hann jag åka iväg med Ivanna efter skolan och innan jag beger mig till huvudstaden. Jag fortsatte med spåret och idag gick det bra! Det blev många stop på vägen, men kvaliteten var emellanåt riktigt bra. Under tiden spåret låg gick jag en sväng med Isa som inte varit ute sedan morgonpromenaden. Och oj va hon sprang, det var som att hon aldrig varit lös förut. Sedan gick vi ner på ett fält och tränade lite lydnad, det är ju ett väldigt bra tillfälle att träna sånt när hon är så peppad och glad. Vi gjorde några fina inkallningar, både med ställande och utan. Gick väldigt bra. Sen la jag en leksak bakom henne och tränade lite fjärridirgering, som faktiskt gick över förväntan.
Den sista tiden tillägnade vi att "gå fint" i skogen, nått som lilla damen verkar glömt på sista tiden. Det är väääldigt svårt att hålla sig i skinnet när man är i stora skogen och bara vill springa hejdlöst.

Lite bilder från sista veckan:

image309
Isa undersöker vad det finns för kul i vassen

image310
Ett besök hos Elsa har hunnits med

image311
Isa i dragkamp med sig själv.. som alltid

image312

image313
Njuter av det fina vädret

Nu åker jag som sagt till Stockholm och är borta i en vecka, och både husse och Isa stannar hemma. Jättetrist, men sant. Sånt man får stå ut med när man inte har bil...  Hejsvejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback