Träning i fokus



De senaste dagarna har det fokuserats på hundträning. Det har inte blivit några långa pass, eftersom koncentrationen överger min kära hund ganska snabbt efter det lilla uppehållet. I måndags åkte vi till klubben tillsammans med Camilla och hennes underbart söta boarder collie Kiwi, 16 veckor. Sååå otroligt söt! Och hon är klipsk, lyhörd och kaxig med =)

Isa och jag tränade lite kontakt och samarbete innan vi körde igång. På schemat stod inkallning på ställande, där vi började med att leka in ställandet lite. Sedan körde vi några riktigt inkallningar som gick bra, men jag vill fortfarande få henne att "frysa" snabbare. Några tips? Jag brukar oftast lägga belöningen bakom henne, eller kasta över hennes huvud...
Körde några skick till rutan också, med target.

I tisdags åkte vi till skogs och lade spår. Kiwi med matte följde med även denna dag, trevligt! När spåren låg gick vi en prommis och Kiwi fick prova på en liten sökövning. Hon fattade direkt och verkade tycka att det var jätteskoj! Sedan provade vi en lite budföring med henne, det är bra att börja tidigt =) Isa fick också köra en gång, det gick bra men hon har visst en tendens att sätta sig lite framför mottagaren.
Spåren hade nästan legat en timme när jag tog dem. Jag la tre korta spår med en apport i varje slut, precis där vi slutade innan sommaren. Första spåret gick bra, andra gick dåligt men det måste ha varit nånting som hade gått där, för hon drog åt samma håll hela tiden. Det tredje spåret gick bättre, men fortfarande inte bra. Så himla trist! Då fick jag ytterligaren en ordentlig funderare på varför jag håller på med spår, när varken jag eller Isa tycker att det är speciellt kul? Jo, det är för att vi inte har några att träna sök med och för att jag vill ha en aktivitet att träna i skogen. Men då får jag vänta tills jag hittat några att träna sök med och helt enkelt träna lite jakt i skogen eller bara promenera och träna annat. Så nu blir det inge mer spår på ett tag! (det kan ju låta annorlunda om någon dag iof.)

Idag på morgonpromenaden stannade vi till vid klubben och tränade lite igen. Rutan och hoppet stod i fokus, och jag är ganska nöjd med båda. Jag har minskat targeten i rutan och Isa fick hjärnsläpp en gång, men då väntade jag bara ute henne och tills slut fattade hon. Så söt när man ser hur mycket hon funderar!

Fick med mig kameran första dagen jag träffade Kiwi:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback