Skogsträning

Idag gick Isa och jag iväg till vår lilla skog för lite träning. Jag har funderat en del på hur jag fick upp motivationen för lydnaden förut när hon var liten, och kom på att jag sällan var på apellplan utan tränade mycket i skogen, för att hon tycker det är roligare där. Iallafall när man lär in nya moment som man "leker" fram i början. Isa blir så himla "seriös" på bruksan, vilket ju också är bra, men inte alltid. Så nu ska vi variera oss lite mer!

Idag tränade vi inkallning med ställande. Det gick rätt bra, men jag vill fortfarande att det ska gå snabbare för henne att reagera. Provade att kommender "stanna" istället för "stå" och då stannade hon jättesnabbt. Dock änvänder vi ju det kommandot till vardags när hon inte får gå längre, så givetvis satte hon sig ner efter ett tag i inkallningen. Hmm, för fnula lite på det där...

Sedan avbröt vi lydnaden med lite jaktapportering, eftersom det är nått som hon tycker är så kul också. Vi körde några enkelmarkeringar och en dubbelmarkering som gick jättebra. Sen körde vi ett sök där jag lagt ut några dummies som hon så fint plockade in, med glädje.

Vi avslutade träningen men lite fjärrdirigering vilket fungerar jättebra sålänge jag står bredvid henne, men såfort jag står framför henne flyttar hon fram varje gång hon sätter sig upp. Men det är bara att traggla vidare antar jag...
Nu när det är så mycket nytt för henne och hon inte har jättelätt för att koncentrera sig är det viktigt att köra korta och roliga pass, hellre två gånger per dag än en lång gång....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback