Apportering och promenad

Äntligen fick vi göra något roligt idag! Jag hade tidigare bestämt med Helena att vi skulle träffas och göra nått, och det blev en tur till Läckeby för lite träning och promenad. Isa blev superglad när jag tog fram träningsväskan och stoppade ner diverse dummys och godis och började promenera bort till Oxhagen. Och jag måste säga att jag nog njöt lika mycket som hon!

Vi promenerade först en bra bit in i skogen, och hundarna busade och mös i den strålande solen. Sedan stannade vi till vid ett fält för träning, jag höll till på fältet och vid kanten till skogen och Helena höll till på andra sidan skogskanten. Idag stod apportering på agendan! Jag som kört ganska mycket uppletande på senaste och tänkte att det skulle vara trevligt att börja lite med med jakten. Inte alls med några baktankar utan bara som träning och aktivering. Jag har ju trots allt en retriever =)

Jag började med att skumma igenom boken "retrievern som apportör" för lite tips och idéer. Sedan började jag med lite lydnad och stadga (efter att Isa sprungit in i Tislas uppletande-ruta medans hon arbetade!!). Hon fick sitta passiv lite och sedan gick vi fotgående (fast med "gå-fint-kommando") runt lite dummys som låg på marken.

Sedan började vi med linjetag. Det gick bra till en början, men sen ökade jag nog avståndet för mycket och hon fick problem med att hitta dem. Men hon springer iaf rakt ut, så hon har fattat det iaf. Sedan tränade jag några enkelmarkeringar som också gick finfint. Hon springer rakt ut och hämtar in den, men hon har en tendens att hålla dummyn "snett" i munnen, alltså mest i ena hörnet...???
Sedan hjälpte Helena till att kasta så jag fick prova mig på en dubbelmarkering, vilket faktiskt också gick finfint. Hon ville gärna dra lite mot den som blivit kastad sist, men hon gick på den jag skickade henne mot. Bra!
Till sist avslutade vi med ett sök där jag lagt ut tre dummys. Hon hittade alla fint och jobbar jättebra med näsan. Så jag är helnöjd och det är kul att vara på G igen!

Jag hade kameran med mig och tog en del bra bilder, den nya kameran är sååå bra och enkel! Eftersom jag gjorde så många saker idag förstår ni säkert att vi hade en del pauser emellenåt, så vi var faktiskt ute i 3 timmar. Hur härligt som helst =) Nu på kvällen har Isa sovit som en stock medans matte och husse har varit ute och ätit och firat alla hjärtans dag.
Lite bilder från dagen....

image264

image266

image267

image268

Min fina fina hund
image269

Kommentarer
Postat av: Linda

Ni e så söta tilsammans. Å flitiga e ni också. Det låter så kul med hundträning nu när jag själv inte kan hålla på.

2008-02-15 @ 05:12:57
Postat av: Mamsen

Vilken härlig bild den sista. Ser du hur Isa "flinar". Så nöjd hon är och du också.
Gud vad jag saknar er.
Puss

2008-02-15 @ 12:15:11
Postat av: Johanna och Viggo

Sötnosar! Saknar er! Vi ska ut i skogen imorn äntligen!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback