Vi är på gång!

Uppsatsen har fått en början och dagarna är fulla av plugg och hundträning. Vi inledde veckan med en härlig utforskande morgonpromenad i skogen som varade ganska länge. Plötsligt när vi går på vår vanliga väg ser jag till min förvåning att en stooor del av skogen har blivit avverkad på ena sidan. Jag undrar när de hunnit med det, måste varit i helgen då det var så mycket bilar på parkeringen. Detta kanske kan leda till nya vägar, det har ju varit roligt.

Igår var jag på bibblan hela dagen, men gick en ordentlig prommis med Isa på morgonen och lunchen. Isa verkade inte det minsta missnöjd, hon pysslar på hemma och myser bland våra jullyktor :) På kvällen var det tisdagsträning som vanligt. Det var regnigt, men Isa bryr sig ju inte om det och har bara matte har rätt kläder (läs regnkläder) går det finfint att träna i regnrusk! Det var inte lika mycket folk som vanligt på träningskvällen (surprise), men faktiskt fler än jag förväntade mig! De som tränar skydd var på den vanliga planen idag, så det var ordentlig störning för Isa, vilket ju är det jag vill ha på tisdagskvällarna!

Vi inledde passet med lite kontaktövningar och fritt följ med tempoväxlingar. Jag hade vår nya leksak (rep med bollar i ändarna) som belöning och den var eftertraktad direkt av Isa. Sedan skickade jag henne till rutan som jag satt upp tidigare (första gången vi tränar rutan med så mycket störning, hundar som sprang ganska nära). Men tyvärr så var det en gammal ruta (med sågspån) lite längre bak, bakom vår kon-ruta, så jag märker att hon är på väg dit istället och kommenderar stå (när hon är i rätt ruta), men tyvärr var det för sent och hon hamnar utanför rutan. Jag tränade ju med sågspån sist, så det är inte så konstigt att hon kopplar ihop det egentligen. Så jag tänkte om lite och skickar henne till samma ruta men från ett annat håll, och då går det super. Hon stannar bra på mitt kommando och letar sig mot mitten. Det är kul att se glädjen i sprången på väg till rutan. Efter några lyckade skick la jag dit en leksak när hon inte såg på och avlsutade hela passet senare med att kommendera henne till rutan en gång till och där fick hon ta leksaken. Ska fortsätta med det så hon behåller glädjen för rutan!
Vi fortsatte med fjärrdirigeringen som nu verkligen känns bra. Jag hade ingen belöning bakom henne, det var massor av störningar och jag stod på 5 meters avstånd, och bytena ligg-sitt fungerade super! Jag har börjat träna ställandet hemma i lugn och ro istället nu. Sen satte jag belöning bakom och gick längre bort och det gick också bra. Jätteskönt att det släppte till slut! Som avslutning tränade vi lite kvarsittande. Hon satt några minuter och jag belönade några gånger, känns inte som något problem där. Hon har inte försökt lägga sig ner igen sen den första gången och hon är en sitt-hund, så det ska nog gå vägen om vi kommer till trean nångång.

Idag har vi varit i stallet och Isa fick sin spårträning som vanligt. Förutsättningarna för oss var inte direkt optimala. Jag red först för att Ninja var inne när jag kom och Isa som annars bara ligger och väntar på mig närjag rider, lekter givetvis rövare just idag och lekte för fullt med sig själv och Atlas. När jag var klar fick hon vila upp sig i bilen, men jag vet att hon inte kan slappna av när jag är i stallet och hon inte kan se mig. Sen när jag går spåret började det givetvis spöregna. Det fortsatte regna under halva liggtiden, så jag hade inga större förväntningar på spåret. Men Isa jobbade på bra trots regnet, iallafall i slutet av spåret. Hon blir bättre och bättre ju längre hon arbetar och från att virra bort sig i de två första vinklarna tog hon de två sista raksträckorna och den sista vinkeln superbra.

Efter stallet åkte jag raka vägen till bibblan för att plugga dagens dos. Just nu känns det roligt att vara igång med uppsatsen, den sista kursen och hemtenta, undra hur länge det kommer att hålla i sig :)

Kommentarer
Postat av: Johanna och Stina

se upp i nyskördad skog, finns mkt att skada sig på för en liten hund! Skönt att uppsatsen är på G! Heja HEJA HEJA!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback