Tankeställare

I onsdags bar det iväg till Blomstermåla för att träna ett pass med Eea. Efter att ha missat infarten till hennes hus fyra gånger fick jag träffa den nya hoppet i familjen, Fokus. Endast 8 veckor och så otroligt söt och liten. Isa brydde sig inte om honom överhuvudtaget. Sedan fick hon träffa Exit som hunnit bli ett år och vuxit till sig ordentligt. Isa tyckte han var lite läskig, som de flesta hundar nuförtiden. Sedan gick iväg lite för att titta på ekipage Hanna/Isa. Alla mina problem jag har grundar sig i att jag inte hittar Isas motivation för tillfället, som jag tidigare påpekat. Eea förstod vad jag pratade om och vi konstaterade att det inte alls är samma Isa som vi båda är vana vid. Där kom det svart på vitt och det kändes!

Vi spekulerade i om det kunde vara kastreringen som spökade, men jag ringde till djursjukhuset direkt efter som avfärdade detta. Kanske är hon bara trögstartad efter sommaruppehållet? Åh, jag vet inte.

Det blev ett lärorikt pass, som jag nu efter att ha smält allting ha benat upp i huvudet. Detta kom jag fram till:

Belöning: Jag måste hitta nån riktigt rolig belöning, Repet är favoriten, men kanske finns det roligare saker? Jag ska prova mig fram och ha flera olika belöningar. Jag måste även komma ihåg att Isa ser mig som belöning.

Var konsekvent: Detta är A och O, men mycket svårare än man tror.

Snabbare belöning: Vilket är det önskade beteendet? Belöna just det och var i exakt rätt tid.

Snabbare korrigeringar: Belöna inte flebeteenden, som exempelvis att låta henne komma till mig. Här är problemet att jag inte vet hur mycket jag ska kräva av henne och hur jag ska korrigera detta. Ett NEJ är starkt för henne och tar bort den egna initiativförmågan och glädjen. Är utebliven belöning nog?

Var inte momentsmässig: Här har jag hört olika tankar, att man antingen ska vara det från början eller inte alls. Men är det motivationen jag vill hitta ska jag absolut strunta i momenten och sätta in träningen i andra situationer som är roligare.

Sen ska jag alltid avsluta med någonting hon kan och inte träna så länge (fast det gör jag ju verkligen inte nu heller).

Jag provade på detta imorse och det funkade ganska bra. Vi bytte plats på lydnadsplanen och när vi först kom var Isa ganska likgilitig. Men när jag stoppade på mig lite leksaker och la om träningen fick jag med henne ganska länge! :) Det viktiga nu är att få tillbaka motivationen hos henne, backa några steg och glömma tävlingsplanerna. Något som jag tror att vi båda behöver är skogsträning. Förhoppningsvis blir det någon enklare sökträning med Camilla snart, weeii =)




Fokus, 8 veckor


Så söööt!


Stora Exit, Isa vill smita ut genom grinden i bakgrunden


Kommentarer
Postat av: Moa

Jag vet vad du snackar om! Men jag Du känner din hund bäst och tror du att något av detta kan ha kommit av kastreringen så är det säkert så! Jag menar hon har haft ont länge och behöver säkert lite tid till att känna på sina rörelser igen. Efter Lucas skada så var han väldigt försiktig med att ta ut rörelser osv, han mindes väl att det gjort ont då. Så lita på din egen magkänsla Hanna! Tycker Eas tips är kanon, håller med till 100%! Tror inte du ska säga nej, säg istället "nu blev det galet!" och belöna inte. Det räcker. Träningen ska ju vara positiv, särskilt om motivationen tillfälligt tryter. Men kom ihåg att inte belöna dåliga försök! Sluta när det går som bäst, träna i korta pass och kom ihåg att träning är lek och lek är träning så du bestämmer både när leken börjar/slutar och när träningen börjar/slutar. och jag lovar, detta är tillfälligt. Ta hand om er! Kram från mig och grabbarna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback