Sökträning

Idag åkte vi till skogs för en mindre sökträning, trots dåligt väder och lite trötta efter gårdagens kvällsbravader. Vi åkte till ett nytt ställe, hittade tyvärr inte dit vi först skulle, så det fick bli en annan skog. Tyvärr var den inte optimal till sök, men den dög. Svårt var det för matte att hänga med utan att stula foten igen i den ojämna terrängen.

Vi har inte tränat sök på länge och målet idag var att testa motivationen, därav behövdes inte så många figgar. Jag resonerar så att om motivationen lös med sin frånvaro även på söket har vi ett stort problem, och skulle nog krävas en veterinärundersökning för att få ordning på problemet.

Men nog fanns det motivation. Isa satt och skakade i bilen av upphetsning och hon var nästan lite blockerade när vi promenerade bort till rutan. Första skicket ville jag ha ett agerande av figgen i form av en klapp. Isa for iiväg som ett skott, tog rullen och satte av mot mig. Påviset gick snabbt och den närmsta vägen. Efter detta använde jag inte agerande mer utan kommenderade endast sök. Hon fick 2 skick, sen vila och sen två skick till med figgarna gömda djupare och svårare. Sista påviset var hon trött, men det var mest för att jag hängde i kopplet efter med en halvfungerande fot.

Jag känner mig riktigt uppspelt och nöjd över dagens träning. Det är inget fel på min hund, utan det kanske helt enkelt har blivit lite för enformig träning i form av lydnad och inget att variera med, vilket såklart ska ändras på!

Kiwi fick också testa på några skick, och hon fattar ju direkt. Idag fick hon avancera till att ha Marcus som figurant, som Kiwi tycker är liiite läskig. Men hon sprang nöjt ut till honom och hittade även honom direkt. Kul att se henne!


Förbereder lite


Bra taggad hund (och matte också för den delen)


Kiwi med matte tyckte det var superroligt

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

hanna, tro på dej själv! Kul med sökträning! Du kan!! Ni kan!!

2008-08-10 @ 23:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback