Uppletande och torsdagsträning

Dags för lite uppdatering igen.
I tisdags blev det ingen träning då jag jobbade direkt efter skolan, så då tog husse hand om lillen. De var ute och sprang på morgonen och gick långpromenad på eftermiddagen.
I onsdags ville jag ut i skogen och träna och tog hämtade upp Helena och boxrarna på väg upp. Vi gick genom skogen bort till det vanliga stället och oj va hundarna busade. De sprang runt och runt och hade superkul i skogen.
Sedan mätte vi upp en ruta på 50x50m och jag gömde 3 föremål som jag lånat av Helena. Det var spännande eftersom hon aldrig hämtat någon annans saker, hon är ju lite emot att ta saker som andra haft tyvärr. Men hon hade en väldans fart ut och hittade de två första föremålen ganska snabbt. Tyvärr tror jag att hon bytte föremål en gång, vilket ju inte är bra. Men hon har hög fart och letar bra, och hon kommer in med föremålen när jag ropar in henne. Jättebra!
Efter att Puma hade kört provade vi en ny grej som Helena hade hört talas om. Ett slags motivationssök, där vi la ut 6 föremål och skickade hundarna varannan gång. Så när Isa skickades och kom tillbaka med ett föremål, fick hon beröm, bli kopplad och se när Puma blev skickad. Detta gjorde att båda hundarna hade en väldans fart ut, trots att de kom tillbaka tomhänta några gånger. Men till slut hittade de alla, och jag tror minsann att de tog 3 föremål var. Jag är väldigt nöjd med träningen, snart kommer nog Isa kunna hitta mina bilnycklar när jag tappar dom i skogen =)
Idag var det torsdagsträning på Öland. Helena och Puma följde också med, medans Tisla hade "barnvakt". Vi kom precis i tid till platsliggningen med skott. Jag och Isa var inte med på detta, men hade nog klarat det galant. Vi satt ju nämligen vid sidan av planen och Isa reagerade inte på skotten, tittade till lite första gången, men inget mer.
Sedan gjorde vi en vanlig platsliggning. Det var massa hundar (12 st tror jag minsann) och platsen var 3 minuter. Isa låg jättefint, trots att hundarna runt omkring henne var uppe på benen några gånger. Skönt att platsen känns bra fortfarande! Sedan var det dax för tandvisning och det tyckte ju Isa var läskigt. Det var ju trots allt en helt ny människa. Men efter lite klapp gick det bra iaf.
Sedan tränade vi lite läggande under gång men mest kontakt. Man märker att fokuseringen försvinner en aning när det är så fullt på planen och det är så mycket nytt folk och nya hundar, men det är ju perfekt träning för oss! Det är ju så det kommer vara på tävling med! Periodvis hade hon jättefin kontakt, men ibland tappade hon bort sig lite och tittade på alla andra. Sedan gjorde vi en budföring med tandvisnings-Lena som mottagare. Hon fick se godisen hos mottagaren och sedan träaskade vi iväg. När jag kommenderade "marsch", började hon springa ett steg, men sen visste hon inte riktigt till vem hon skulle. Lena tjoade lite och då satte hon fart. Sedan fick jag gå till mottagaren och hämta henne, eftersom hon mer än gärna ville komma tillbaka till mig istället för att stanna hon mottagaren. Det var en bra övning.
Vi avslutade med några hopp och lite apportering, som inte heller var något att klaga på. Kul att komma ifrån och träna på Öland ibland! Det blir ju sällan det eftersom det trots allt ligger några mil bort och Kalmars bruksa bara är någon kilometer. Anmälde mig även till nästa träningstävling, det blir spännande.

Kommentarer
Postat av: Helena, Puma och Tisla

Tackar för sällskapet. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback