Hundvakt och sen träning

Igår var Boos husse och matte borta så hon fick vara här istället. Jag hämtade Boo på morgonen och tog med henne på vår morgonpromenad. Oj, så glad de var! De sprang runt runt i vår lilla skog, innan vi begav oss mot vattnet för att gå det fina stråket. Isa hoppade som vanligt i vattnet när vi kom dit, med Boo är lite försiktigare och satt med mig på kanten och tittade på. När vi kom hem satt jag och Sara och pluggade hemma hos oss, så Isa har fått sällskap heeela dagen. När Boo gått på eftermiddagen gick jag en runda runt skälby, sen fick hon mat, och sen gick hon och la sig för kvällen. Det Isa inte visste var att jag och Helena skull upp och träna denna kväll. Yrvaken hoppade hon in i bilen efter att ha lockat med träningsväskan.

Väl uppe på bruksan var det härligt tomt. Och Isa hade fått upp tempot igen. Jag började med att belöna spontan kontakt och sedan några steg linförighet. Sen tränade jag lite på både läggande och ställnade, med lite inkallning emellan. Ställandet går bra, men hon sätter sig när jag går tillbaka till henne. Så det tränade vi mestadels. Idag var hon verkligen övertaggad, så när jag var på väg tillbaka till henne gick svansen snabbare och snabbare och till slut satte hon sig ner. Det gich bättre till slut.
Sedan kommenderade Helena oss i linförighet. Det gick bra! Hon var med, men på grund av hennes "övertaggande" var hon lite för långt fram, men det tror jag löser sig på tävling när jag inte är lite "säker". Annars får vi ta och träna på position igen.
Vi avslutade hela passet med en budföring (Helena körde först med Puma och Isa var så taggad att hon fick testa hon med). Förutom någon tjuvstart gick det galant!
Mitt problem nu känner jag är att jag inte vet hur pass taggad hon måste vara för att vara med mig på tävling. Är hon övertaggad som hon ibland är, är hon slarvig och framför mig hela tiden, men om hon inte är taggad är hon inte med mig alls.. Hmmmm!

Tog lite bilder på hundarna på prommisen igår morse.

Boo och Isa
image180

Isa väntar på bättre tider... eller?
image181

...medan Boo tittar på
image182

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback