Hundkurs

Idag var det dax för hundkurs igen. Har inte mått någe vidare idag, men släpade mig iväg ändå, annars får man väl en rastlös hund efter sig.
Vi började med att träna på spontan kontakt vilket man faktiskt tar för givet ibland. Om man tittar på Smulans kontakt med Linda tex, ser man att man har lång väg kvar. Har man en bra spontan kontakt slipper man de gånger på tävlingar som hunden tittar åt ett annat håll för att se vad som försiggår där. Så detta ska vi arbeta mer med! Ska även träna detta lite på vanliga promenader, trots att jag kräver en annan slags kontakt på plan.
Sedan skulle vi ha valt ut två moment från elitklass som vi ska börja öva på. Jag har valt fjärrdirigeringen, eftersom den redan kommer i klass två. Och jag vill ju träna ligg från ställande och inte sittandes, så det passar utmärkt att träna det för mig. Det vi har problem med här är dels handtecknet (har inte riktigt bestämt mig vad jag ska använda) samt att hon flyttar sig framåt lite varje gång hon ändrar position. Linda föreslog att jag skulle belöna henne bakåt, geno att lägga en leksak bakom henne och säga "varsågod" när hon skulle belönas. Det gick ganska bra. I början satte hon sig fot bredvid mig istället för att sitta kvar framför mig, men det fattade hon snabbt. Såg även efter ett tag att det satt ca 10 st kaniner längre ner bakom henne, så vi hade iaf ordentligt med störning. När jag sa varsådog och hon sprang med leksaken (och även kaninerna) trodde jag att hon skulle sticka till dem. Men det gjorde hon inte =) Hon kan behärska sig jättemycket nu!
Sedan var det dax för fikapaus där vi diskuterade rutiner inför tävlingar och lite träningstips. Det är kul att träna med folk som ligger så pass långt före mig, för jag lär mig verkligen jättemycket!
Efter pausen gjorde vi en platsliggning och jag gömde mig korta perioder genom de två minuterna. Isa låg jättefint och tittade efter mig, men verkade inte bli stressad. Jag kom fram ganska snabbt igen och berömde henne, sedan gick jag tillbaka bakom planket lite till.
Sedan fortsatte jag med fjärrdirigeringen och den spontana kontakten, som gick väldigt bra trots alla kaniner och en matte som var frusen och sjuk. Den sista övningen vi fick var att få hundarna att bli medvetna om sin bakdel. (Dvs att bakbenen "svänger runt" vid exempelvis vänstersväng.) Denna har dock Isa ganska bra koll på, men tränade lite sidförflyttningar och steg bakåt.
På väg till bilen gjorde jag några lägganden som gick riktigt bra. Nu måste vi kanske börja med ställanden igen, så hon inte glömmer det =)
Imorrn hoppas jag att jag är frisk, för då ska jag rida och förhoppningsvis till träningskvällen på Öland. (Tvivlar dock på det eftersom sjukdomen inte riktigt brutit ut än)

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Härligt att ni är igång med träningen för fullt nu!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback