Lite allt möjligt...

Veckan som gått har inte varit så händelserik. Jag har jobbat lite och ridit och lite så...
Däremot har Isa fått en liten ögoninflammation. Det kom i onsdags och hon verkade lite trött. Därför bestämde jag mig för att ställa in träningstävlingen på torsdagen. Det är viktigare att hon är frisk tills den riktiga tävlingen nästa helg. Jag har baddat mycket med saltlösning och redan efter en dag var hon mycket bättre.
Dock åkte vi på kursen i onsdags. Vi missade den ju förra veckan när det var personalfest, så jag åkte dit för att lära mig saker och Isa fick följa med med ta det lugnt.

Vi tränade apportering och hopp denna gång. Första övningen var att lägga apportbocken bakom hunden och säga apport, bara för att kolla om hunden verkligen förstår vad kommandot "apport" innebär. Detta var inga problem för Isa eftersom vi kört en liknande övning med Eéa. Jag övade också lite på ettan moment emellanåt, och det gick bra det med. Hon tar den ju alltid på mitt kommando, det enda som inte är bra är ju att hon tuggar. Men har man tur så hinner hon inte tugga på den på tävling, så som det hände i söndags och då fick vi ju faktiskt en tia.
Sedan fortsatte vi med hopp-apport och eftersom vi inte kommit så långt så teatade vi bara på enkla övningar. Först gav jag henne apportbocken och kommenderade "hopp" när jag var bredvid hoppet, och då hoppade hon finfint! Sedan lade jag apportbocken mellan henne och hindret och ställde mig på andra sidan och sa "apport" och sen "hopp" och det fixade hon galant den lilla gumman =)
Sedan fick jag lite tips på hur jag ska börja med tvåans hopp.
Innan vi åkte hem provade jag Lindas metall-apport, och Isa bara tittade på mig som om jag vore knäpp... "aldrig att jag har den i munnen", sa hon. Men efter ett tag blev den mindre läskig och hon vågade putta på den lite med tassen. När jag sedan sänkte handen till bara någon decimeter ovanför marken och sa "får jag den?" upprepade gånger, tog hon den till slut väääldigt försiktigt och la den i min hand. Vilken seger! Vi kämpade med trä-apporten i flera månder, och denna går på några minuter. Vi slutade där med mycket belöning, och jag tror vi båda kände oss nöjda med passet.

I torsdags fick hon som sagt vila och lunka runt i stallet när jag var där, men hon var rysligt rastlös på kvällen, vilket tyder på att hon redan var mycket friskare. Så imorse när jag var ute på morgonpromenaden och märkte att hon var supertaggad, tog jag med mig träningsryggsäcken och åkte till värsnäs för att träna lite uppletande. På parkeringen träffade vi en trevlig man som fick hälsa på Isa. Han hade tävlat själv, men nu var hans hund lite gammal och sjuk, så han var "pensionerad". Han hjälpte mig med att kolla på Isas tänder och hon var jätteduktig, fast hon la sig ner som vanligt. Han berömde Isa mycket och sa att det var en väldigt trevlig hund, vilket alltid är kul att höra =)
Uppletandet gick riktigt bra. Rutan var ganska lite och jag gömde fyra föremål. De första tre gick väldigt snabbt att hitta och hon kom tillbaka med dem direkt. En av dessa var dessutom en träpinne som jag inte använt till nått innan, och denna la jag i en bunt pinnar. Hon luktade ett tag runt den tills hon förstod att det var just den pinnen hon skulle hämta.
Det sista föremålet hittade hon dock inte, vet inte riktigt vad som hände, så den gick jag ut och kastade upp den en gång i luften. Efter det sprang hon rakt ut och tog den... såklart.
Men ändå mycket nöjd med träningen!

Sen måste jag tillägga att jag är mycket besviken på det svenska folket som röstade ut Patricia ur Idol ikväll. Hon har en underbar röst och kan inte ens jämföras med Sam. Hon har sån känsla när hon sjunger och jag fastnade för henne redan förra säsongen av Idol. Plus att hon gjorde ett super framträdande ikväll!

I helgen är jag borta nästa hela tiden eftersom jag jobbar. Sara och Linn ska gå ut med Isa, så det är ju bra. Så kommer hon att få sova ordentligt också, så hon är fit-for-fight tills nästa vecka!

Kommentarer
Postat av: Therese

Ja men precis hur jag tänker.. men tyvärr glömde många av hennes fans bort att rösta, för hon förtjänade verkligen inte att åka ut, jätte tråkigt!

men du måste erkänna att man fick rysningar av christoffer, och till och med tårar av mattias, vilken avslut på låten! WOW!

Postat av: Therese

Yes :)

2007-10-14 @ 15:43:19
URL: http://miilkshaake.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback