Genomgång av LK1

Idag tränade vi för Eea efter jobbet. Vi gick igenom hela lydnadsklass ett och fick tips och idéer om hur det kan förbättras.Jättenyttigt!
Vi började med linförighet. Isa som suttit ensam hemma hela förmiddagen var ordentligt taggad och gick inte så bra i början. Lite distraherad och flaxig. Dessutom går jag "som om jag vore full", alltså inte speciellt rakt, och detta måste jag vänja mig bort med! Vi om fram till att jag måste korrigera Isa när hon går för långt fram, för det är inte okej att göra det. Jag gick bort en bit och tränade själv lite, och jag behövde bara göra några "halvhalter" och harkla mig lite, så fick hon in rätt position igen.
När vi skulle köra läggandet ställde hon sig åter igen istället för att lägga sig. Jag gick tillbaka och gjorde om allting, och då gick det jättebra. Här måste jag vara extra tydlig så hon verkligen förstår att det är ligg som gäller. Inkallningen var inget att träna på, hon har bra fart och sätter sig fint.
Ställandet gick också väldigt bra idag! Hon stannade direkt och satte sig inte när jag var på väg tillbaka till henne. Jag måste bara träna lite på det nu så hon inte "glömmer bort det" och lägg sig ner på det momentet istället.
Apporteringen gick som det brukar. Hon tar apporten fint när jag ger kommandot, men sedan snurrar hon runt den i munnen och bara vädjar till mig att ta den.
Hoppet hade hon inge vidare fart i idag och Eea sa att jag satte henne för långt ifrån, så hon slog i.
Så det finns lite saker att träna på nu.
Dels ska jag fortsätta korrigera henne när hon går ur position i linförigheten, sedan måste jag vara säker på att hon lägger sig i det momentet, och alltså vara extra tydlig närjag ger kommandot. Sedan ska jag fortsätta träna på tillbakagången på ställandet så hon inte sätter sig ner.
Kul med lite saker att putsa på, då benar man ut problemen lite och det känns inte så "mycket" att ta tag i.
Efter träningen fick Isa busa lite med Puma, Tisla var med ett tag med men gjorde illa sitt lilla ben mitt uppe i leken, stackarn.
Nu ska det vilas här hemma, har varit uppe i ottan flera dagar i rad nu (05.30). Imorrn blir det också tidigt för vi har möte på jobbet. Missar även kursen imorrn då vi har kickoff på jobbet, blir nog en riktigt dunderfest, kul!!

Tisla tittar på medan de andra tjejerna busar
image183

Isa har (som vanligt) hittat en rolig pinne (enda sättet att få henne med på bild)

image184

Kommentarer
Postat av: Helena, Puma och Tisla

Tack för som vanligt trevligt sällskap idag och liften hem. Tisla har fortfarande lite ont i benet men lite bättre (inre lårmuskeln kom jag fram till). Inget som inte ett par dagars vila fixar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback