Nya moment!

Nu är det dax att lära sig lydnadsklass 2 momenten. Ska bli himla kul och spännande! Igår hade vi kurs och nu känns det som jag verkligen kan börja träna på allt vi gått igenom. Tidigare har jag varit tvungen att fokusera mest på ettan eftersom vi har tävlat en del under denna lydnadskurs.

Vi började med att välja ut ett moment vi ville träna på. Alla tyckte att inkallande med ställande (och läggande för dem som är i trean) var ett moment som behövdes mycket träning. Jag som missade den gången då vi gick igenom inlärningen av momentet fick en snabbgenomgång av tränade Linda.
Vi använde oss av två leksaker, en som jag la bakom Isa och en som jag tog med mig. Sen kallade jag in (på ganska långt avstånd) och sa nästan stå direkt. Efter detta (även om hon inte stannar helt) säger man varsegod till henne och hon får springa bakåt och ta leksaken. Isa verkar inte förstå riktigt för det funkade inge vidare på henne. Bättre gick det när jag kastade leksaken över huvudet på henne, men då får man inte riktigt samma reaktion som man vill ha. Vi ska nog fortsätta lite med båda.. jag tror på att kombinera olika sätt, det har fungerat bra hittills.

Sedan tog vi en liten fikapaus och efter pausen fortsatte vi med att sätta ihop olika moment helt slumpmässigt. Syftet var att få en hund som inte förutspår vad som kommer att hända och därmed bli mer på alerten. Det funkade sådär för Isa i början. Körde fritt följ men olika slags kommenderingar, exempelvis ställande och läggande. Efter ett tag började hon sakta farten allt mer för att  hon väntade på ett kommando. Men andra gången gick det mycket bättre. Jag körde lite hopp från fotgående och inkallning från ett läggnade osv. Hon blev på hugget och man såg att hon verkligen tänkte efter på vad mina ord betydde. Bra övning! det var kul att se hur Berrys hund (en kursdeltagare) blev peppad. Han tyckte verkligen att det var jättekul att inte veta vad som kommer att hända!

Efter vi åkte hem frågade Linda om jag ville träna lite nån dag. Jag missade de extragånger som Linda erbjöds sig under kursen, och snäll som hon är ställder hon upp en extragång för mig. Hon behövde även lite hjälp med kommendering så vi bestämde träff på bruksan idag kl 10.00.

Jag tog bilen upp (som fungerar någorlunda nu, men känns inte pålitlig) för att jag skulle hinna till skolan efter träningen. Jag gick en promenad i hagen vid bruksan och stötte då på Ollie och lille Åke. de fick leka lite, och OJ va länge sen det var! Det märktes tydligt att Isa luktar lite för Ollie var på henne hela tiden. Sedan gick vi vidare mot bruksan igen och träffade Linda.
Jag börjde med att värma upp lite med inkallande med ställande, men det gick ungefär som igår. Sedan kommenderade jag Linda och det tog inte många minuter. Sen var det Lindas dax att hjälpa mig. Eftersom jag inte börjat träna tvåans moment riktigt så har jag inte heller någon aning om vad jag ska börja med. Så Linda sa att vi skulle gå igenom hela tvåan och se hur jag ska gå tillväga med alla moment och vad jag måste tränade vidare på. Superbra!

Såhär ser det ut idag: (8/11)

Fritt följ: Går bra! Bättre att hon är lite övertaggad än ät andra hållet. Förbered halter bättre. Annars bara att kämoa vidare eftersom det finns i alla klasser.

Läggande under gång: Kan redan, men kan ju alltid träna på att lägga sig snabbare och verkligen betonda LI-GG.

Inkallande med ställande: Som vi gjort, lägg leksak bakom henne som hon får ta när jag kommenderar STÅ. Ett annat alternativ som jag tror jag ska köra mycket på är att låtsas kasta en leksak, när hon märker att den inte finns där, kallar jag in och då kommenderar stå innan jag kastar leksak. Fungerade bra idag!

Rutan: Svårt! Antingen gå med henne och belöna och döp punkten till "rutan", eller gå långt ifrån och skicka henne och lägg en leksak vid punkten som hon ser när hon kommer närmare rutan. Ska nog kombinera dessa med.

Apport: Måste ha mer fart på vägen tillbaka, tuggar inte då heller! Kasta boll när hon är på väg tillbaka bakåt, INNAN hon hunnit tugga nått.

Hopp: Kasta leksak ett tag till, behöver bli mer säker.

Fjärrdirigering: Träna antingen ligg eller sitt, gå mot henne lite så hon sätter sig bakåt, har en tendens att hoppa fram för varje gång...

Såå, nu har vi lite att träna på =) Bara att kämpa på! Kuuul...

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Vad kul med en massa nya moment! Vi kommer ner till Kalmar första helgen i december.. hoppas att vi hinner ses en liten stund iaf då =) Pussis

Postat av: Hanna

Johanna: Jag skulle egentligen på Globen Horse Show i sthlm då, men tror att jag eventuellt skippar det i år, så då hinner vi nog ses nått =)

2007-11-09 @ 10:37:39
URL: http://hannaochisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback