Fredagsträning

Idag hade jag bestämt med Helena att vi skulle upp och träna en sväng. Linda följde också med.
Efter att ha tvättat 5 (!) maskiner var jag äntligen klar och gick iväg för att möta familjen Boxer. De har ju flyttat till huset bredvid Johanna och Viggos gamla lägenhet, så det kändes helt rätt att gå till dagiset vid skälby och vänta.

Idag körde jag främst rutan. Jag gjorde samma sak som vi gjorde igår, dvs leda fram henne till den bestämda punkten i rutan och belöna samtidigt som man lägger in namnet "rutan" med jämna mellanrum. Men sen när jag försökte att inte hjälpa henne lika mycket längre tog det stopp. Jag tänkte trots det fortsätta på det här sättet ett tag för att ge henne en ärlig chans att själv kunna räkna ut var punkten är emellan dessa fyra koner. Jag la en leksak vid punkten och skickade henne långt ifrån, och det sprang hon ju givetvis som ett skott till den rätta punkten. Då är det viktigt att jag springer med och belönar henne just där. Linda hjälpte mig lite idag med, skönt med lite "stöd" när man är helt lost på ett moment.

Sedan ville Linda träna lite platsliggning/sittning så det gjorde vi. Isa och Puma fick ligga och Smulan fick sitta. Vi körde två gånger eftersom Smulan verkade vilja lägga sig ner. Isa var jätteduktig båda gångerna. Den första gången gömde jag mig lite sporadiskt, men den andra gången var jag säkert gömd i över 2 minuter (vi körde i 3 min) så det känns bra att hon verkar så trygg i platsen.

För att lösa upp henne lite efter lekte/tränade vi med bollen (som hon faktiskt gillar och som vi fått låna av Smulan). Jag låtsades kasta iväg den och när hon sprungit iväg en bit visade jag att jag fortfarande hade den, kallade in henne och då la jag in ett ställande. Det gick bra!

Avslutningsvis tränade jag lite fjärrdirigering. Jag satte henne ner, gick en bit framför henne, kommenderade ligg och belönade efter det. Sen löste jag upp henne och gjorde samma sak några gånger till. Eftersom vi tränade ganska intensvit många dagar i sträck nu så nöjde jag mig med det idag.
Istället fick Isa ligga passiv en del när jag dels pratade med Linda och Helena, dels kommenderade Helena. När vi stod och pratade låg hon jättefint, men när jag kommenderade kom hon framspringandes två gånger till mig. Hon tyckte antagligen att hon legat passiv allt för länge medans Puma fick jobba...

På vägen hem gick vi genom hagen och hundarna busade loss. När vi sedan kom hem var Boo ute och ville leka med Isa, så då fick hon ställa upp lite till =) Nun är vi äntligen är hemma igen, över tre timmar senare och hunden är något trött.

Tog några kort på träningshundarna idag:

Isa med "sin" boll
image200

Tisla (ngt uttråkad kanske?)
image201

Puma, klar för ett appell-lydnadsprogram

image202

Smulan, väntar spänt på sin bokllsom jag håller i..
image203

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

åå mitt gamla hus! dagiset, hagen kalmar bruksan! JAg har nog "hemlängtan" =(

Postat av: Hanna

Men gumman då... Sikken tur att du komer inte alltför länge.. Då får vi nästan ta en tur runt alltihop! =)

2007-11-09 @ 23:23:02
URL: http://hannaochisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback