Bruksan gånger två

Jaa, idag har var faktiskt varit uppe och tränat två gånger. Var inte riktigt menat så, men det blev så ändå. Imorse hade jag planerat att gå upp och träna lite på morgonpromenaden. När jag packade väskan blev Isa plötsligt helvaken och var laddad efter en ganska tråkig vecka men en sjuk matte. På programmet låg framför allt rutan. Ville ha någon slags tecken på förståelse hos Isa idag, men icke sa nicke. Jag gav klickningsmetoden ett till försök, men eftersom hon hade fått frukost tidigare på morgonen var hon inte tillräckligt godisorienterad. Hon satte sig fot vid mig och jag väntade och väntade... och väntade. När det inte fungerade provade jag Lindas sätt, och visade henne och belönade henne på punkten där jag vill ha henne. När det inte fungerade lekte jag att jag gömde leksak och när hon sprang mot rutan för att ta den kastade jag leksaken. Sen sprang vi till rutan tillsammans några gånger och jag belönade på punkten. Men poletten verkade inte trilla ner ändå.. Suck.

Vi fortsatte träningen med läggande under gång. Det gick suuuperbra! Vi har inte tränat det på ett tag för att ge de nya momenten mer tid, men hon verkade tycka att det var roligt med något som hon verkligen kunde. Pang ner i backen varenda gång. Det gjorde mig lite stolt. Sedan fortsatte vi med inkallande med ställande. Det gick faktiskt rätt bra idag. Några gånger la jag leksak bakom henne och någon gång testade jag att kasta över huvudet på henne. Men jag saknar fortfarande den reaktionen jag vill ha vid kommandot, så jag kommer nog att fortsätta att själv springa mot leksaken såfort jag har kommenderat.
Sedan provade jag en platsliggning i form av en hund; Isa. Jag gick och gömde mig och visade mig en gång på de två minuterna. Det gick bra och hon låg stadigt.

När vi var klara på plan såg jag att det var en lite agilitybana uppställd. Vi gick dit och avslutade med lite agility. Några hinder och A-hindret fick det blir och hon tyckte det var jätteroligt och hade bra fart. Sedan traskade vi hem igen, och när vi kom hem hade vi varit borta i 2 timmar.

Sedan bar det av till skolan för att bjuda de internationella studenterna på lunch. När jag kom hem ringde jag Helena som precis skulle ut och gå. Jag bestämde att jag skulle följa med, men hon skulle upp till bruksan och träna. Jaja, jag kan väl följa med dit och kanske gå hem innan tänkte jag. Men jag tog iaf med mig en boll och lite godis. Det slutade med att jag tränade igen, men agility igen. Jag byggde en rak bana som hon kunde bränna på och sen några hinder som hon kunde hoppa "slalom" tillbaka. Hon har blivit jätteduktig =) Snabbt går det och jag behöver inte följa med hela vägen utan kan numera bara peka på hindrena...
Sedan fick Isa träna lite passivitet när jag kommenderade Helena. På vägen hem fick hundarna leka lite trots att det var mörkt, så vi var inte hemma förrns efter två timmar igen.

Ikväll har Linn och Boo varit här och kollat på Idol och sjungit med gitarren. Isa är trött men jag hoppas att hon sover ordentligt i natt för imorrn måste hon vara på hugget när Viggo med familj kommer och busar lite =)

Idag fick vi förresten vårt Lydnadsprov på posten. Det kostade en del men dyrt var det. Tänkte egentligen inte beställa det, men sen kom jag på att det var lite kul att ha. Men blir det några fler LP så kommer vi nog inte beställa hem dom... Nu ska jag och Isa sova, husse är i Stockholm så det är tjej-helg denna helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback