Veckan som gått

Det blev en kort vecka eftersom det kändes som måndag när det egentligen var onsdag. Iallafall har det hunnits med lite träning. I tisdags mötte jag upp Johanna och en från mitt jobb som också tränar sina två hundar på brukshundklubben. Hon skulle berätta lite om hur hon lär in momenten på ett lekfullt sätt  (hon har nämligen tränat med en duktig instruktör som har lite annorlunda metoder och berätta dom för mig). Det går ut på att dela upp momenten i små delmoment för att få till dem perfekt, vilket ju låter som en vettig idé. Vi gick snabbt igenom vad hon gjort med sin unghund och började sen träna in själva. Jag fokuserade mest på läggandet, att det ska bli snabbare. Det går väl sisådär, hon är ju inte världens snabbaste. Men jag har börjat ta alla lite fartiga moment i början av träningspasset, så avslutar jag med exempelvis ställandet och apporten, om jag nu tränar alla moment. Det funkar bra faktiskt!
Jag fick även hjälp med att hålla koll på när hon sätter sig snett eller rätt, vilket är jättesvårt att se själv!

I onsdags var det dax för kurs igen. Vi gick igenom lite moment och fortsatte med det snabba läggandet och ställandet. Den här gången insisterade jag på att ha henne lös eftersom vi båda bara blir störd av det. Hon bryr sig ju ändå inte om dom andra hundarna längre. Jag tycker inte att jag lär mig något nytt på kursen direkt, men det är väl alltid bra med störning. Dessutom var det en annan på kursen som hjälpte till att kommendera lite i linförighet och kolla positionen, det var bra! Sedan drog jag mig hemåt lite innan kursen var slut för att hinna hem till fotbollens om började innan kursen  var slut. Kvällen var redan igång när jag kom hem och vi slutade på Ernesto där det inte var något drag alls. Stackars S som blir så besviken på Kalmar när det inte händer nått. Tur att jag ändå har en storstad att falla tillbaka på när partyprinsessan vaknar i mig.

I går åkte jag och Marcus ut till värsnäs för att gå en promenad. Vi åkte till ett ställe vi inte varit på på länge, och började gå. Där mötte vi ¨några buttra j*vlar som påpekade otrevligt att man inte fick ha hunden lös (och Isa gick typ precis bredvid oss, vad spelar det för roll) så det fick bli en koppelpromenad, behövs ju det med. Vi gick en väg som vi trodde skulle gå runt, eftersom det var motionsspår. Men vi gick och gick och vi kände inte igen oss alls. Kom tillen kohagen som vi gick igenom och mötte efter ett tag hela flocken med kor. Jag tycker dom är gulliga, men dom var väldigt intresserade av Isa och startade såklart ett led efter oss och följde efter oss ett tag.. det var lite läskigt, visste ju inte vad dom skulle göra (bilden nedanför). När vi gått ett tag om vi fram till en bilväg på andra sidan vattnet från värsnäs, så det var ju bara att vända och traska tillbaka. Som tur var hade korna gått längre från vägen den här gången. Det blev en lång (och för Isa långtråkig) promenad för två hungriga själar.

Imorrn är det vilda västern fest i ljungnäs med övernattning.. beräknas minst 70 pers, så det blir riktigt kul!

image59

Igår

Kommentarer
Postat av: Helena och Puma

Haha, kyliga kossor. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback