Tävlingekipage för domarutbildning

Idag var det domarutbildning på bruksan i Kalmar. De behövde ekipage som kunde ställa upp och "låtsastävla" så de kunde ha något att döma. Johanna ringde och frågade mig om jag kunde då hon hade kurs plus att Viggo fortfarande är lite groggy efter gårdagen. Det tyckte jag väl lät som en bra grej, både att träna själv på allting, och dessutom höra från 4 domare hur man ligger till.
Sagt och gjort, efter 18 nångång när jag slängt i mig middagen allt för fort for jag och Isa iväg med regnstället på.

Vi började med en platsliggning. Det var tre hundar och Isa fick ligga i mitten. Hon la sig lite på sniskan, och ändrade sen ställning lite, men det var inget de sa någonting om. Hon var jätteduktig, båda hundarna vid hennes sidor var uppe på benen, men hon låg fortfarande kvar.

Det var ett ekipage före oss, sen var det vår tur. Isa verkade taggad även om vi inte fick använda oss av godis under momenten. Tror hon känner av att jag var lite spänd också, och kanske tycker det är kul när det händer någonting speciellt.
Först ut, linförighet: Hon hade bra kontakt fast jag inte kollade på henne och hängde med bra i svängarna. Satte sig dock snett de flesta gånger och tempoväxlingarna var lite för små. Domarna tyckte dock att det var jättebra ändå och diskuterade runt 8-9 poäng.
Läggande under gång: Vi sa redan från början att vi inte kunde momentet riktigt, men vi testade ändå. Jag saktade ner något när hon skulle lägga sig ner, men de sa de inte så mycket om, bara fortsätta träna på. Dock satte sig Isa upp när jag kommit fram, så då låg jag på en högst 7 poäng. Hade hon satt sig upp när jag var på väg mot henne hade vi fått nolla, men det var bara en av domarna som trodde att fallet var så.
Inkallning: Jättebra! Satte sig snett och fick därmed en 9:a. Jag frågade om farten här, men dom tyckte hon hade jättebra fart =)
Ställande under gång: Ytterligare ett moment vi inte kan, fick göra dubbelkommando, men hon stannade iaf efter den andra gången. Satte sig tyvärr när tävlingledaren sa det, vilket gjorde att poängen dalade.. hade nog fått en femma, men jag tror inte de kom fram till nått.
Apport: Här har jag nog missuppfattat lite hur det ska gå till.. jag får inte röra apporten i någon riktning när jag säger apport, utan måste ha bocken precis framför hennes mun. Därför fick jag en 8:a, för att de uppfattade som att jag "stoppade in den i munnen på henne" istället för att hon sträcker sig efter den, för att jag rörde mig lite. Lätt tugg, som även kunde uppfattas som omtag, men inget stort att kommentera.
Hopp: Hade inte riktigt nån fart och kom in snett, diskuterade runt 6-7 poäng.
Tandvisning: Första gick bra, 8 p, den andra skyggade hon lite för och den tredje fick kämpa ännu mer för att få känna på henne. Dock tyckte de inte att hon "var rädd", för då skulle vi nolla, utan uppfattade henne som försiktig, runt 6 poäng av dom andra.
Helhetsintryck: 9, härligt ekipage och bra samarbete, lugn och fin hund.
Kan bara instämma =) Himla stolt över min lilla pärla! Hon blev omtyckt direkt och det var ingen som sa nått om att hon inte är så uppspelt som många andra, utan tyckte det var positivt att hon var lugn. Sötishunden!
Dock sa dom att vi fortfarande har mycket att träna på men att det vara är och kämpa på. Och det ska vi! Kort pass, nöta läggandet några dagar, sen ställandet några dagar, och korrigera sneda sättningar heeela tiden. Då blir det nog bra!

Nu ska hon få vila fredag och lördag, sen blir det nått kul på söndag igen.
I helgen ska Isa få vara hos mamma Puma med familj när vi är och jobbar. Det går nog bra, dom har ju träffats en hel del nu och Isa verkar inte så "rädd" för henne, utan har bara lagom med respekt för henne som hon ska ha.
Nu är det syjuntedax hos Karin!

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Åå vad ni är duktiga! Annat än vad man kan säga om oss idag =( Men hej å hå kämpa på nu! Vill se er på lydndadsplanen =)

Postat av: Hanna

Johanna: Men för att få en uppgång krävs en motgång, så är det ju tyvärr. Ni kommer igen! Han kan ju vara lite distraherad för att han fortfarande kanske är lite groggy? Längtar tills imorrn.. hejhej

2007-05-10 @ 23:53:48
Postat av: Helena och Puma

Grattis till "våra" duktiga flickor. :)

2007-05-11 @ 08:12:20
URL: http://helenaochpuma.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback