Dummyn äntligen i handen!

Så har snart en till vecka gått... Helgen i Stockholm var toppen! Jag gjorde av med mycket pengar och kom hem med nästan en helt ny garderob =) Det var inge kul att köra hem sent på söndagen, trött och i snörusk! Men väl hemma blev jag mött av en überglad hund, det är alltid roligt när man märker att man varit saknad, både av hund och husse =)

I tisdags hade vi Husseträning, för att planera träningen vi skulle haft med Linda. Men när jag kom dit var det bara jag där... Jag hade dragit dit Camilla också för att hennes hund behöver tränas lite socialt, men det vart ju inte så mycket socialträning när det inte var någon där. Jag tappade iaf helt motivationen och nu ska vi avvakta med planerade Husse-träningar. Verkar inte vara någon som reagerar på det heller, så då gör det ju ingenting.

I onsdags var vi ett gäng som tränade lite i Smedby. Vi började träna med att gå på linje med hundarna fot bredvid medans det blev kastatdes lite dummies här och var. Isa skötte sig ganska bra.. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga till henne. Fot tränar jag ju som det ska vara i lydnad, medans fot i jakten inte behöver ha kontakt och så.. Så jag sa Gå Fint till henne istället. Det kan hon ju, men då går hon lite väääl långt bort.. Hmm, får nog fixa till gåfint-kommandot lite och ha det tills fot-kommandot sitter i benmärgen.
Sedan hände en incident mellan två hundar som avbröt träningen drastiskt. Men eftersom jag inte var i närheten och såg vad som hände så kommenterar jag det inte mera här.
Jag stannade iaf kvar ett tag till och tränade färdigt med Isa och gick lite i skogen. Hon gjorde stora framsteg denna dag! Hon lärde sig nämligen att lägga dummyn i handen när jag sträckte ut den! Var jag än höll handen som kom hon dit med dummyn och la den där.
Detta provade jag även igår inomhus och hon gjorde samma sak där. Testade med en boll också som låg på golvet, och det funkade med den med =) Så himla bra! Snart kommer hon säkert kunna "håll-fast" fast hon inte själv vet det! =)

Idag har jag varit ute i Värsnäs och tränat/promenerat. Det blev nog mest promenerat måste jag erkänna, men jag tränar ju när vi går också. Hon är så duktig, håller koll på mig och väntar in utan att jag behöver säga någonting. Var lite skönt att komma ut i skogen själv också. Kändes lite höstigt, bara jag, hunen och regndropparna som föll ner mellan träden.
Sen tränade jag lite linjetag. Började först med att lägga ut godis, men jag glömde skål hemma, så hon hade svårt att se exakt vart godisarna låg. Då började hon istället leta efter dem, och det var ju inte riktigt meningen. Då använde jag mig av repet som hon gillar så mycket. Då sprang hon rakt ut och kom tillbaka med det och la det fint i handen. Som belöning här får hon kampas lite med repet, det är ju så vi började för att sedan fortsätta med dummien. Men efter några gånger tröttnade hon och började gnaga på pinnar. Då tog jag fram den roliga dummien som hon fick leta efter i en rishög och sedan lägga tillbaka den i min hand. Där slutade vi, måste ju sluta när det går som bäst =)

Tror minsann att den lilla hunden ska börja löpa nu. Marcus säger att hon luktar så (jag känner ju ingenting eftersom jag fortfarande är förkyld), och hon slickar sig mycket, samt kissade hela 6 gånger nu på promenaden! Hon brukar kissa 1, max 2 gånger per promenad, så något är på gång iaf. Det har jag ju iof sagt i flera månader nu, men vi får väl se vad som händer.

 

I helgen är det jobb, sen på måndag ska Helena och jag träna lite sök, den som vill är välkommen =)


Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Vi kommer nog som det ser ut i dagsläget =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback