Lyckad mini-sökträning

Idag börjar jag jobbar efter lunch, så Marcus och jag bestämde oss för att utnyttja förmiddagen i form av hundträning. Alltid lika kul med husse-sällskap! Eftersom sökträningen blev inställd i helgen och husse var med, beslöt jag mig för att träna lite "rull-träning" och se hur hon känner för sökrullen efter en liten (eller ganska stor) paus från söket. Det kanske inte alltid är så smart att använda husse som figge, men eftersom Isa tappar lite motivation när hon blir trött tyckte jag det var en bra sak att ha husse i skogen som drar.
Vi åkte till skogs och gick först en promenad i skogen tills vi kom till ett bra "sök-ställe". Nu är det ju bra nästan överallt med alla ormbunkar och grönska i skogen. Och det gick sååå bra! Vi gjorde tre ganska svåra skick och hon sprang rakt ut och letade, hittade husse, tog rullen som satt i halsbandet, och in till mig med den. Det bästa var att hon satte sig i utgångsposition med den och väntade tills jag tog den! Wiiihoo! Annars har hon ju spottat ut den snabbast möjligt för den har ju varit så obehaglig. Men nu verkar hon ha glömt det som tur är. Sista skicket var hon väldigt trött men behöll ändå farten hela vägen, vilket var husses förtjänst... Påviset fick han agera i form av en klapp för att få draget rakt ut, vilket också fungerade toppen. Nu ska det tränas med andra figgar och hoppas att motivationen hålls uppe hela vägen!
Jag vart faktiskt väldigt positivt överraskad över henne idag, poletten verkar ha fallit dit nångång under pausen här, och sånt är alltid kul. Dessutom har vi tränat fler gånger med bara husse och matte, och då har det nästan gått sämre än när det är "okända" figgar, så förhoppningsvis går det ännu bättre nästa gång vi har en riktig sökträning.

Efter träningen var Isa jättetrött och varm samt att hon hittat en liten skithög att rulla sig i i skogen, så vi åkte till havet för att hon skulle få doppa sig.

Nöjd hund
image158

Kommentarer
Postat av: Ivanna & Ollie

Tack tack. Läser att ni har börjat träna. va skoj. Om nån vecka kommer vi också hem och då är vi med. Här på Öland har det mest blivit vattenapportering! hehe. kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback