Sök- och rapport träning

Dagen började inte särskilt bra. Jag var sen att komma upp ur sängen och kände mig allmänt trött och sliten. Vädret var skittrist med regnet hängdes i luften och slask överallt. Jag hämtade upp Karin/Elsa och Helena/Puma och bestämde att vi skulle bege oss till Läckeby för att träna. Det är trots allt det bästa stället i veckan när inga andra är där. (På helgerna är det alltid massa andra hundmänniskor som är där och tränar.)
När vi kommer fram ser jag till min förvåning att man inte kommer in på vägen, pga att det är en stor snökant man måste åka över från plogen. Tänk att ingen varit där sen det kom snö! Jag började ställa mig och skotta, men det märktes rätt snabbt att det skulle ta en väldans tid. På de andra ställena jag visste där borta var det samma problem. Vi åkte tillbaka till Kalmar och svängde in vid Värsnäs istället.

När jag öppnar dörren och ska ta ur min ryggsäck från baksätet hoppa Isa över mig börjar springa runt Puma som redan är ute. Detta är för övrigt fullt oacceptabelt och det vet Isa. Elsa har vid detta laget också hoppat ur bilen och Isa märker ingenting hur jag ryter åt henne. Tiil slut får jag tag i henne och säger till henne (kanske lite för) hårt. Såfort jag ställer mig upp igen så springer hon iväg och springer också ut på vägen några gånger (som är ÄNNU mer oacceptabelt)! Vid detta laget är jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. In med hundjäveln i bilen och jag var redo att åka hem efter vi tränat klart med Isa. Det hade varit ett bra straff.

Men efter jag lugnat ner mig lite kom jag fram till att det var jävligt trist att samla ihop till träning utan att ens träna med sin egen hund, så jag släppte den tanken. Nu i efterhand har jag kommit på att jag kanske var lite för hård mot henne den första gången, som gjorde att hon blev arg och kanske också rädd och bara stack iväg. Men det är så svårt att veta när hon tar åt sig och inte. Oftast bryr hon sig ju inte ens, och när jag då sagt åt henne på skarpen X antal gånger måste man ju på nått sätt få henne att förstå att det inte är okej att ignorera mig på det sättet! Hmmm....

Vi började iaf med Elsa så vi både fick lugna ner oss lite. Det gick bra med henne, förutom att hon tar rullen och sticker, den lilla skitungen =) Men hon är ju trots allt bara barnet.

Isa tyckte jag skötte sig bra. Första påviset gick inte så snabbt som jag önskade, men nästa skick fick figgen lite godis, samt agera innan påviset, coh då gick det snabbare! Hon har fortfarande lite svårt att ta den exakta riktningen jag ger henne. Idag sprang hon åt ett helt annat håll än vad jag visade, men då kallade jag bara in henne igen och gjorde om det, och då var det som att hon förstod att jag faktiskt hjälper henne att hitta genom att peka ut linjen hon ska följa. Bra!

Vi avslutade träningen med att testa på rapport. Blev lite sugna efter vi varit på föreläsning på brukshundklubben ju! Helena var hjälpförare och fick godis och leksak som hundarna såg. Sedan traskade jag och Karin bort med hundarna i kanske 200 meter, så vi kunde skrika till varandra och se ungefär vart hundarn höll hus, men de såg inte henne. Vi började med Isa. När jag sa till henne att springa fattade hon ingenting, så Helena var tvungen att tjoa lite på henne, då fick hon upp farten! Hon stannade lite på mitten då hon inte såg någon, men när Helena ropade igen gick det bra. Sen skickade vi Elsa. Hon försvann direkt och ville bara till Isa =)
När Isa skulle skickas tillbaka sprang hon på bra tills hon blev osäker på vart vi stod nånstans, då fick jag ropa lite för att hon skulle hitta vägen. Elsa kom efter Isa hur bra som helst på tillbakavägen också =)
Det var väldigt roligt att testa på, såklart går det bättre sen när hundarna förstår vad de ska göra, men man måste ju börja nånstans. Man såg iaf att Isa tyckte det var superkul att få sträcka ut och springa mellan matte och godistanten =)

Här kommer ett kollage som jag satt ihop av sökträningen. Nedan kommer även en bild från rapportträningen.

Sökträning

Rapport


Vi har även blivit utmanade:

Var är hunden född?
Privat uppfödning av familj i Bockara i smålands skogar.

Hundens favoritgodis?
Godisgris som äter allt, gillar variation. Korv funkar alltid bra =)

Hur många egna halsband och koppel har hunden?

1 halvstryp, 1 läderhalsband, flera valphalsband, 1 reflexhalsband
1 läderkoppel, 2 reflexkoppel, 1 nylonkoppel, 1 flexikoppel, och säkert massa fler som bara ligger i lådan

Hur ser hundens förhållande till vatten ut?
Älskar vatten! Badar hela tiden på sommaren. Tycker det är okej att bada i badkaret, men hoppar fortfarande inte i själv.

Har hunden några kläder?
Nej, bara en reflexväst.

Har hunden något speciellt kännetecken som skiljer den från andra hundar av samma ras/färg?
Sötast av dom alla =)

Hur reagerade övriga flocken (två- och fyrbenta) när den nya hunden flyttade in?
Väldigt glada men en av oss (jag) var så nervig hela tiden att jag inte kunde sova på hela första veckan.

Vad är/skulle vara den absolut bästa belöningen hunden kan få?
Lek tills hon själv inte vill längre och massor av godis.

Vad är det bästa hunden vet?
När hon får sträcka ut i skog eller mark, helst tillsammans med en hundvän som springer lika fort =)

Vad är det värsta hunden vet?
Sitta uppbunden och titta på hur matte eller husse leker/tränar med någon annan.

Har hunden någon alldeles speciell egenhet?
Hon ler, och pratar. Pratet låter som en misslyckad morrning och hon pratar mycket och högt, och mer och mer ju äldre hon blir.

Något hyss som hunden pysslar med?
Ingenting hemma, kan smita till andra hundar ute, men det tror jag fortfarande är lite unghundsbeteende.

Var sover hunden på natten?
På sitt täcke på golvet i sovrummet, eller ibland om hon är riktigt trött och inte orkar flytta sig så sover hon i vardagsrummet på sin pälsfilt.

Vad får hunden för foder?
Eukanuba Adult

Hur reagerar hunden när den får några dagars vila?
SItter och stirrar på en konstant och har hela tiden en leksak som hon kommer och "puttar" på en. En högljudd suck kommer efter den andra.

Vad tror du skulle vara hundens drömtillvaro?
På landet med havet på ena sidan och skog på andra, samt många hundvänner och familj.

Kommentarer
Postat av: Helena och Puma

Shit vad proffsiga ni ser ut på bilderna. Jag kanske ska bli fotograf istället? :) Oh jag säger som jag sagt innan, bara hör av dig... hänger gärna med även om vi själva inte kan träna. Kul att komma ut lite. Ha en kul helg på jobbet!

Postat av: Mamma Bitte

Gud så söta ni är där i skogen. Vi längtar efter er!!

2007-02-18 @ 16:37:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback