Sök och påbörjad apportering

Äntligen känner jag mig lite friskare i halsen! Det riktigt kröp i benen på både Isa och mig, så igår bestämde vi att det skulle bli träning idag. Ett tag borde man klara av fast man fortfarande är lite krasslig kändes det som.

Jag mötte Tove och Ivanna utanför Tove och vi begav oss till Smedby för lite varierad träning, jag var dock främst inriktad på sök. Det var ju inte det lättaste, svårt att gå med snö som går över knäna.. Men vi vallade av en liten mindre ruta än vanligt och körde på.

Jag körde samma taktik som förra gången, dvs att hon får köra med rullen som sitter fast i halsbandet. Eftersom hon inte tar den "frivilligt" fortfarande, är det inget problem med eventuella blindmarkeringar, utan figgen stoppar in rullen i munnen på henne, sen kommer hon tillbaka till mig med det i munnen. Det gick bra den här gången med! Nu får vi hoppas att hon kopplar att det är när hon kommer fram till figgen som hon själv ska ta den i munnen. När hon gör det får hon återgå till att ta rullen som figgen har i handen, och då hoppas vi att hon har förstått att rullen ska in till mig, och då får hon påbörja påviset.

Vi körde två skick vardera sen tog vi en fika paus men Zombie som underhållning. Han är ju "sjukskriven" och hade mer än mycket spring i benen. Det var kul att titta på honom där han sprang runt med både det ena och det andra i munnen, bla. Tove enda hela varma vante =) Tror dock att den klarade sig.

Sedan skulle jag och Ivanna köra lite uppletande, men Ivanna tyckte inte det var nå roligt och det är ju inte vår starkaste gren heller, så Tove hjälpte mig lite med att få Isa intresserad av dummies istället. Den enda dummien jag har är ju stor och hård, så Isa gillar inte alls den, vilket jag förstår eftersom den inte ens får plats ordentligt i munnen. Vi gjorde så att jag fick låna Toveslite mindre dummy som var mycket mjukare än min. Den gömde vi i en rishög under snön så fick hon leta efter den för att öka motivationen. Det tycker hon ju är roligt. Till min förvåning så tog hon den faktiskt i munnen när hon hittat den, och när jag lockade på henne kom hon in med den. Hon lägger den ju någon meter framför mig, så jag började göra så att jag sprang åt andra hållet, så hon fick "jaga" mig lite med den, sen vänder jag mig snabbt och håller handen under hakan, och vips har jag mig en apportering =) Jag fortsatte träna detta och det gick bra varje gång! Till slut kom hon och drog i den när jag hade den i handen, och när jag släppte den sprang hon runt med den ett tag innan jag kallade in henne och började gå åt andra hållet, och hon efter.

Detta "knep" tror jag mer på än att tvinga henne att hålla i saker. Hon verkar inte alls gilla att hålla på kommando, så nu ska jag få henne att vilja hålla, sen lära in kommandot. Parallellt klickar jag ju även in apportbocken, men det sättet tar väldigt mycket längre tid och är inte alls lika "roligt". Man får se vad som funkar bäst helt enkelt. Nu måste jag införskaffa mig en likadan dummy så jag har en egen och fortsätta med det här eftersom hon faktiskt verkade gilla det. Superkul!

Hon var också väldigt lyhörd idag. Kunde vara lös och koncentrerad fastän andra hundar var lösa (förutom när lilla Z kom förbispringandes på kopplet släpandes, då ville hon gärna hänga på) och verkade tycka att jag var rolig idag...hon kanske börjar växa till sig den lilla!
Till sist fick hon busa lite med Ollie, mendå verkade båda hundarna lite trötta så de låg mest och "kramades" och rullade runt i snön tillsammans.

Vi var borta i nästan 4 timmar och både jag och Isa är helt slut! Men det är så fint väder ute, kallt och soligt, så jag vill bara ut igen! Men då säger nog min kropp ifrån, man får ta en dag i taget... Sanna hade kamera med sig så vi får se och det dyker upp några bilder från dagens träning senare.
Dax för lite vila och plugg, hej hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback