Hundträning är kul =)

I söndags var det dax att dra igång terminen med husse igen (HUnd Student SEktionen) med promenad och korvgrillning. Det var trevligt och det var några nya ansikten som dök upp =) Även om jag hade på mig flera lager med kläder så vart det kallt när man satt ner.. inte bra för min onda hals, som för övrigt fortfarande sitter i!

Det har inte blivit nån träning tills idag i veckan. Mycket att ta igen i skolan när man legat sjuk, plus att det varit så trist väder. Men idag kände jag mig laddad för en träning och fick med mig Johanna och Viggo upp till bruksan!

Idag tränade jag tre moment:
Fot: Gick inge vidare i början, hon går någon decimeter för långt bak, inte riktigt motiverad kom vi fram till. Men efter ett tag gick det betydligt bättre! Hon hängde på bra fast då var jag var tvungen att locka mycket med röst och ibland godis. Det var länge sen jag tränade enbart fotgående. Det har ju blivit mvcket "stå" och ställande under gång eftersom det är det momentet vi lärt oss precis, så jag tror hon trodde att hon skulle vara beredd på att stå. Måste börja variera mig mer!

Apport: Stora framsteg idag =) Jag har ju kämpat med klickern här hemma och hon kan själva gripandet nu. Det är j vid hållandet som vi har fastnat, hon vill helt enkelt inte sitta och hålla i den. Men då tänkte jag att vi skulle börja med att bära den, efter flera tips från andra håll. Så idag började jag med att klicka såfort hon grep den. Efter ett tag den började jag gå bakåt såfort hon tgripit och hon efter, med apportbocken i munnen =) Till slut kunde jag stå några meter ifrån bocken, säga "apport" och hon gick och tog den i munnen och kom mot mig med den. Det vart ju såklart inga fina avlämningar, utan hon spottade ut den när jag klickade, men det är ju en början! Man kan ju inte träna avlämningar när hon inte vill ha nått i munnen! Vi är på gång =)

Platsliggning: Vi la Viggo och Isa bredvid varandra i en platsliggning som gick bra för båda hundarna. Jag var tvungen att prata en del med Isa för hon var på gång att gå upp några gånger såg det ut som. Hon låg och viftade på svansen en del, och då vet man aldrig vad hon har tänkt göra. Men hon klarade det =) Sedan gjorde vi platsliggning till, men bara en minut den här gången, vill ju inte utmana ödet.

Vi tränade även lite hopp över hinder, vilket går jättebra. Hon tycker det är kul och komemr för det mesta i fint till utgångsposition. Ibland hamnar hon lite "snett" mot mig, men det rättar vi till tillsammans om hon inte gör det själv.

Nu har jag även anmält mig till en kurs på Öland! Fortsättning 2 inriktning tävlingslydnad =) Ska bli så himla kul!
Ska även vara med på träningskvällar på Birdhunters, så nu ska Isa visa att hon har alla Golden-egenskaper. Vi måste ju träna lite innan vi ska gå vår nybörjarjaktkurs i april. Mycket är det.. och det är så kul!

Imorrn är det dax för lite sök för mig och Karin. Helena ska också följa med. Vi ska även testa på rapport, det ska bli kul! Måste ju ligga i nu innan helgen då jag ska jobba.

Kommentarer
Postat av: Ivanna

Har du fått ett datum när kursen börjar? Mailade du henne och frågade om det fanns möjlighet för mig och komma någon annan dag?, Uppe men pluggeriet...puuuh!

Postat av: Hanna

Nix, dom börjar inte förrns senare när planen torkat upp osv. Du kan få mailadressen från mig så får du själv ta kontakt med henne.

2007-02-16 @ 12:06:26
Postat av: Tove & Sigge

Vad roligt att gripande och hållande börjar funka bättre!!! :)

Hallå...decimetrar hit och dit..hihi..jag är glad om Sigge går vid sidan typ alls! :)

2007-02-16 @ 13:23:45
URL: http://toflan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback