Tappad motivation

Jaa, här i hushållet har vi tappat all motivation. Eller VI kanske jag inte ska säga, utan JAG. Isa vill nog gärna träna mer, men jag tycker inte att det är så kul för tillfället. Det är kallt, regnigt och mörkt i princip hela dan, vem blir motiverad då?
Hade iaf planerat en promenad till bruksan igår, och Helena skulle också dit, så då blev det verkligen av också. Jag tog med mig min bok för att läsa mig till lösningar när jag stötte på problem.
Det var ingen toppen träning, mest för att jag var så opeppad. Isa verkade tycka att det var jätteroligt. Började iaf med inkallning med ställande och det gick bra. Hon stannar men inte så fort som jag vill, men det kommer väl med tiden. Belönar alltid bakåt. Sedan tränade vi på rutan lite. I boken föreslår de antingen att klicka in (och det försöker jag ju, men då kommer samtidigt massa andra beteenden), eller att ha en target (typ ett lock som hunden ska trampa på) eller en leksak för att hjälpa hunden att hitta den magiska punkten i rutan. Jag körde med leksak. Då går det ju givetvis hur bra som helst. Provade sen att ta bort den, och då står hon ju bara och tittar på mig som ett fån. Avslutade med lite fjärrdirigering, som känns fullständigt omöjligt. Hon kan liksom inte sätta sig bakåt, det ser jag  hemma med. På vägen hem fick hundarna leka lite, sen belv det mörkt och den dagen var förbi (kl 16).

Idag har jag suttit på bibblan mest hela dagen, men precis innan det blev mörkt gick jag och Isa ut på fotbollsplanen utanför oss och tränade på rutan igen. Körde med leksak i mitten några gånger, sen gav jag mig på att försöka klicka igen. Hände ingenting. Måste nog ha nått otroligt gott och helst precis innan en måltid så hon är hungrig för att det ska fungera. Sedan tränade jag apportering, och det går faktiskt jättebra! När jag börjat belöna med leksak bakom mig hinner hon inte tänka på att tugga, så det är kul =)

Annars flyter allting på som vanligt. Jag har klippt av mig naglarna så jag lättare kan spela piano och gitarr, men som irriterar mig fruktansvärt då jag inte kan klia mig när det kliar. Hur jag folk utan långa naglar??
Det är mycket i skolan och helgen går åt att jobba. IJag håller ögonen på Isa, hon har nyst en del i helgen, och nu har flytningarna satt igång ordentligt igen. Fortsätter det får vi väl åka till veterinären igen, men det ger ju oftast ingenting. Nu ger jag henne C-vitamin och Lactal, så får vi se om det blir någon förbättring. Men hon är jättepigg och glad, så det är inget fel på henne annars. Kelig är hon också, och rosa nos har hon börjat fått nu när kylan kommer =)

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Känner igen det där med tappad motivation! Jag har valt att mörka det med att vi kör ledarskap nu å har lagt lydnadsträningen på is till i vår! Så jag kan ju inte annat än hålla vad jag sagt =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback