Vakthunden tebax

Jo, det verkar som att vi fått en vakthund permanent här. Att Isa är vaktig på landet är inget nytt, men nu har hon börjat vakta här hemma med. Hon skäller inte så mycket, men morrar desto mer. Hon ligger i hallen och varje gång det kommer nån som låter mycket i trapphuset börjar hon mullra. Igår skällde hon även till men det tror jag var för att hon sov och blev väckt plötsligt. Jaja, vi får väl se hur det utvecklas, sålänge hon inte skäller är det väl lugnt. Vill inte ha klagande grannar pga skällig hund!
Idag har det varit fullt upp, iallafall för husse och matte. Marcus är ju så duktig och hjälper till så mycket på nollningen, så han har varit borta sen kl 9 imorse och lagat mat till ca 700 personer. Själv hade jag föreläsning på förmiddagen och jobb på eftermiddagen/kvällen. Däremellan hade jag några timmar att aktivera Isa, så vi begav oss till Värsnäs direkt efter skolan. Först gick vi en lång och härlig promenad och när vi kommit till en bra väg tränade vi lite. Först lite kontakt och sånt, sen tränade vi uppletande. Jag band fast henne vid ett träd och vallade av en ganska stor ruta. I den gömde jag 3 stycker föremål, ett rep, en boll och en annan leksak.
Isa satt hela tiden tyst och iaktog mig på håll.
Hon sökte av området jättefint och hittade de leksaken och repet direkt och kom fint in och lämnade in det (måste dock ropa lite glatt för att hon ska komma med det) sen fick hon lite problem med bollen. Först visste jag inte om hon hade hittat den, men när jag efter ett tag avbröt henne och gick ut och visade henne vart den var, såg jag att den var blöt. Hon hade alltså hittat den men inte kommit in med den. Hmm, svårt det där när man inte riktigt ser hur de agerar. Efter att jag kastat upp den i luften sprang hon direkt ut, hittade den direkt och in med den till mig.
Jag är ändå supernöjd över dagens träning. Det var inte såå länge sen jag var helt utom mig när jag tränade med Helena för att vi inte fick det att fungera. Och uppletande är något vi verkligen inte lagt energi på, har kanske tränat den 2-3 gånger på ett halvår. Måste bli bättre på det, det är ju faktiskt väldigt roligt! Och väldigt nyttigt också, tänk bara nästa gång man tappar nått i skogen så kan Isa leta upp det =)
Imorrn är det skolan som gäller igen, sen ska jag försöka träna mig själv, rida Ninja och träna hund. Weeii..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback