Lydnad och sök

Igår, torsdag, var det träning med Eea för första gången sen uppehållet. Vi var uppe på bruksan och Helena följde med med hennes tjejer också.
Vi började träna linförighet/fritt följ och fick lite tips och idéer om hur man kan förbättra saker och ting. Eea sa till mig att gå mer "kaxigt" och inte kolla ner på henne ibland. Då gick Isa tydligen jättebra, fast jag inte såg det (kollade ju upp så mycket.) Det är svårt att göra när man är själv, för man vill ju kolla om hon hänger med, men man får försöka så gott man kan =)
Sedan tränade vi lägganden från stående. För att få ett så snyggt läggande som möjligt är det viktigt att hunden lägger sig pladask, som de gör automatiskt från stående. Det gick bra men hon tröttnar efter ett tag och kastar sig inte lika mycket i backen.
Sedan skulle de andra träna framförgående, men jag tränade då istället på kommadot "Stå", inte direkt ställande under gång utan bara själva kommandot. Jag lekte med henne favvoleksak och när jag sa stå och hon gjorde det så fick hon den. Jag låtsades kasta iväg repet och när hon var mitt uppe i allt, skulle hon stanna och då kastade jag den på riktigt. Det gick väldigt bra, jag är fullt medveten om att hon vet vad stå betyder nu. Jag tror att hon blandar ihop momenten mer för att de är så lika varandra.
Sedan avslutade vi med några inkallningar som också gick bra, innan vi körde lite tillit med övningar tätt, tätt ihop med de andra hundarna. Detta tycker Isa är lite obehagligt.
Jag är väldigt nöjd med gårdagens pass. Hon var fokuserad och duktig, och klarade fokusen länge trots att vi inte tränat med andra hundar på hela sommaren!

Idag, fredag, efter jobbet åkte jag, Helena och Johanna upp med diverse hundar för att träna lite. Johanna och Danne ska ju lämna över lägenheten den här helgen, så de är också i kalmar =)
Vi drog oss upp mot värsnäs och alla hundarna fick gå lösa till träningsplatsen. Det gick jättebra även med Viggo i flocken, kul =)
Johanna och Viggo körde lite jaktträning, medans jag och Helena tränade lite sök. Tisla fick sitta uppbunden och träna passivitet sålänge. Puma och Isa turades om att köra. Puma fick börja och körde 3 skick som gick jättebra för att ha haft ett uppehåll på väldigt många månader. Sedan körde Isa som också gick bra. Hon söker av fint, tar rullen och kommer tillbaka med den, men tycker att figgarna är så roliga att hon vill stanna kvar lite med dom. Här är det ju lite dumt eftersom både Helena och Johanna är så roliga i Isas ögon, egentligen skulle jag behöva helt okända figgar, för problemet då är ju att hon inte vågar gå fram riktigt. Får se hur vi ska lösa det. Puma fick köra två skick till och Isa ett till sist. Duktiga hundar. Mindre duktigt är det att Isa sitter och skäller hela tiden när hon är uppbunden. Så länge jag är inom synhåll är det okej, men när jag försvinner eller håller på med nån annan hund sätter hon igång, suck!
I helgen är det jobb som gäller, imorrn kommer nog bli en ganska tråkig dag för Isa, men på söndag ska Sara komma och gå en prommis med henne.. Nu är det dax för sängen. Go natt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback