Hår- och rastlös hund

Isa började fälla i början av juli. Eftersom hon alltid mer eller mindre fäller tänkte vi inte mer på det, bara att vi var tvungna att dammsuga varje dag för att få bort allt hår i lägenheten. Men när jag varit borta från henne på landet några dagar såg jag hur hon såg ut med ett annat perspektiv. Hon har i stort sett ingen päls kvar! Jag blev orolig och skulle ringa veterinär när Johanna sa att hon bara bytte päls och att hennes andra goldenvänner också fällde så mycket.
Nu har vi hört att hon ser ut som en labbe från ett håll medans andra frågar hur gammal hon är och tror att hon är en liten valp. Hmm...
Lägger in en bild från någon vecka sen då hon fortfarande hade lite päls kvar..

Kl 8 imorse satt Isa vid min sängkant och stirrade på mig tills jag vaknade (dels av stirrandet och dels av svansen som viftade mot sängen), men eftersom jag märkte att hon bara var jävlig för att hon ville ha mat sa jag åt henne att gå och lägga sig igen. När jag sedan vaknade vid 10 igen gick vi upp och på en morgonprommis. Även fast vi var ute i en timme så var hon jättepigg när vi kom hem. Hon har förföljt mig hela dagen och går runt och meckar med sina leksaker eller sitter och stirrar på mig. Snacka om att vara ovan vid att vara inne! Men det går nog snart över.
När det var dax för andra promenaden tog jag med mig träningsväskan och gick till bruksan. Så kul det var att vara där uppe igen!
Vi började med kontakt övningar, belöning vid ögonkontakt och liknande. När det gick bra tränade vi linförighet på raksträckor. Det gick också bra, fast jag var tvungen att peppa henne lite med rösten för att hålla kvar kontakten.
Efter det tränade jag lägganden under gång. Det gick också bra och de första gånger verkligen slänger hon ner sig i backen, efter ett tag tröttnar hon och då går det itne riktigt lika fort.
Sedan fortsatte vi med lite kontakt och linförighet men med svängar den här gången. Vi har lite svårt med vänstersvängen eftersom hon alltid ligger lite före mig, så då blir det som att vi "krockar", men det ska vi nog lösa på nått vis.
Avslutningsvis tränade vi lite med apportbocken. Vi varierande mellan ettans och tvåans moment eftersom hon tycker tvåans är mycket roligare.

Vi tränade kanske i 30 minuter, med en liten paus på mitten, men ändå kändes det som att vi fick en bra start och det var härligt att samarbeta igen! Nu är det bara att köra på! Ska försöka variera momenten mycket och inte bara träna lydnad, så vi behåller motivationen hos oss båda.
Nu ska vi till Öland och hälsa på hästarna och Atlas. Tror nog Isa kommer kunna sova gott inatt trots att hon inte lekt gårdshund...

image166

Kommentarer
Postat av: Frida

gullig hund :)

Postat av: Johanna och Viggo

Hihi! Lilla Isa.. vill ju vara gårdshund! Gutt att ni me är igång! Vi ses på fredag!

2007-08-27 @ 19:55:35
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: mamsen

Gullhund. Saknar er båda. Ni passar på Nämdö.
Kramar

2007-08-28 @ 16:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback