Träningstävling på Öland

Ja, idag var det träningstävling på Ölands brukshundklubb. Ville dit för att kolla hur långt man har kvar tills man själv kan ställa upp. Helena och Puma vill också följa med, vilket jag tycker va trevligt! Båda var dock lite frusna och trötta, så vi planerade att inte komma hem allt för sent.

När vi kom fram började det såklart spöregna, och inne från klubbstugan såg man inte mycket av träningen. Som tur var vart det uppehåll efter ett litet tag och vi kunde gå ut och titta. Det var de högre klasserna i bruks som tränade först ,vilket var roligt att se. Men det var fortfarande riktigt kallt, så efter platsliggningen i de lägre klasserna tog vi ut våra hundar och gick bort till ett annat fält på andra sidan vägen.

Där tränade vi lite kontakt först innan vi la hundarna i en platsliggning. Jag ville prova att göra platsliggningen nästan direkt eftersom dom gör så på tävling. Förut har jag kört det sist när hon varit mer fokuserad och lite trött.
Vi la hundarna och jag fick lägga om en gång för att hon lägger sig så snett. Men när hon väl låg rakt så låg hon kvar jättefint. Jag gick ganska långt bort och Helena gick och gömde sig. Både hundarna låg som klockor, tror inte ens att de rörde sig en enda gång. Blev nog tom lite längre än 2 minuter. Jätteduktiga!
Sen tränade jag inkallningar för att jag kände att Isa var lite mer på hugget idag. (Har varit väldigt bekymrad över att hon är så slö, men som Helena sa så är det inte lönt att bekymra sig om det nu, kanske kan det vara skendräktighet, kanske nått annat eller ingenting alls, det återstår att se.) Jag använde mig av vårt roliga rep idag vid inkallningarna, och sprang ifrån henne istället för att gå. Då kom hon som en liten raket som hon brukar! Efter några gånger så kunde jag gå ifrån henne och kalla in, och ändå kom hon in i samma takt.
Sedan tränade vi lite med apportbocken, men det var inte alls mycket. Hon fick hålla i den några gånger så att hon inte glömmer bort att den är heeeelt ofarlig. Kastade iväg den några gånger (det tycker hon ju är mycket roligare än att bara hålla) men gräset var för högt för att den skulle kunna synas, så det blev inte så bra.

Efter detta kom världens största och mörkaste moln över oss, och precis när vi packat in oss i bilen igen, kom världens hagelskur! Tur att vi hann in iallafall!
Isa har börjat gilla Puma mer och mer tror jag. Kanske för att hon själv blivit lite mer "tantig" och vuxit ifrån valpfasonerna. Hon verkar inte lika reserverad heller. I bilen på vägen hem låg de och sov både två tätt ihop. (Nåja, de hade väl inte sånt stort val eftersom bilen inte är så stor)  =)

Jättefin platsliggning
image34

Två trötta och nöjda hundar i bilen på väg hem
image35

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Duktiga vovvar, nå hur låångt känns det innan en start i ettan är ett faktum?? JAg vill ju heja! =)

Postat av: Hanna

Johanna: Jaa du, eftersom ettan startade sist och det var så dåligt väder så missade vi den. Känns dock som att vi har en bra bit kvar tills vi är aktuella för tävling.. Men det är bara att kämpa på! =)

2007-04-20 @ 11:07:54
URL: http://hannaochisa.blogg.se
Postat av: Helena och Puma

O såna söt bild det blev på det tillsammans... tyvärr lite suddig. Jag får vara stadigare på handen nästa gång. :)

2007-04-20 @ 14:23:14
URL: http://helenaochpuma.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback