Torsdagens kvällsträning

Idag har det varit alldeles underbart väder. På förmiddagen hade vi någon flummig föreläsning, sen åkte jag hem och gick en lång lunchpromenad med Isa. Vi hade glömt Isas favvoleksak borta i hagen där vi var och tränade tidigare i veckan, så jag gick tillbaka dit och letade reda på den. Det blev en ordentlig runda på över 1 1/2 timme. Och solen var som sagt väldigt varm, så det var en trött hund på vägen hem. (Dock skitduktig att vara lös i detta väder, går bredvid eller strax bakom en hela tiden) =)

Efter att jag varit på stan och intervjuat ytterligare några personer till vår uppsats åkte jag hem för att ta tag i träningen med Isa. Vi mötte upp Helena/Puma och Ivanna/ollie för att tillsammans promenera bort till brukshundklubben.
Vi började träna lite vanliga kontaktövningar och hon kändes med på en gång. Då fortsatte vi vårt läggande under gång, vilket fungerade mycket bra idag. Hon lägger sig direkt de flesta av gångerna och stannar kvar fast jag går vidare några steg. Sedan tog vi en liten paus från det och klickade apportbocken lite. Hon höll i den väldigt fint vissa gånger och det var då jag klickade. Hon har lite svårt att sitta framför mig och bara hålla, utan hon tar den och sätter sig fot istället. Men det kan man ju nästan inte säga nått om?! Det är rusktigt gulligt iallafall. Jag tror att omtagen kommer att bli färre och färre ju mer man tränar. Nu kör jag den taktiken att jag tränar på den lite då och då, och inte speciellt många gånger. Då hinner hon aldrig tröttna. (Det kör jag ju iof med de flesta momenten).

Sedan körde vi en platsliggning. Idag körde vi tre minuter och Ollie var också med, som Isa för övrigt inte ens hade hälsat på (trodde kanske att hon skulle ta friheten att hälsa när jag gick iväg). Men det gick bra ändå! Hon låg så fint så. Kanske ska öka svårighetsgraden lite snart. Men är så rädd att få bakslag! Hon hade ju en period där hon inte alls ville ligga...

Sedan kommendera Helena mig i linförighet. Det gick inte alls. Kontakten fanns inte där under längre stunder och hon kändes inte med. Jaja, det var ju trots allt sist på träningspasset och hon var väl lite trött. Efter det hjälpte Helena till att gå bakom oss för att titta om Isa satt snett i linförigheten, och hon hade klickern som hon använde när hon satt rätt. Det är ju så svårt att se själv uppifrån. Detta gick inte heller speciellt bra. Hon satte sig snett emot mig nästan hela tiden, och sen började hon lägga sig ner också. Det är så hon blir när man tränar ställande eller läggande under gång.. hon blandar in de momenten i fotgåendet sen..hmm, inte bra..
Jag får nog dra med mig husse några gånger nu framöver som får gå bakom och kontrollera.

Nu ska jag slöa lite, är helt stel i kroppen efter springturen igår. Kändes hur enkelt som helst när jag väl var ute, men nu såhär dagen efter känns det mindre kul. Imorrn ska vi ha en lite slappare dag i skolan, ska bara sitta halva dagen. Har så mycket annat att göra innan helgen då jag ska jobba!
Så imorrn blir det nog skogsträning nånstans.. Hejsvejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback